Всичко, което трябва да знаем, за да съхраним акумулатора през зимата

3012
2020

Защо автомобилните акумулатори стачкуват точно през зимата?

Акумулаторите губят мощност заради студа. Ако температурите паднат до -10 градуса, акумулаторите губят около една трета от стартовия си капацитет. При -20 градуса е налична само половината от действителната мощност. Освен това двигателят изисква повече от акумулатора при ниски температури: моторното масло е силно вискозно (гъсто) при студено време – на -20 градуса консумацията на енергия при стартиране на двигателя се удвоява. Ето защо студените двигатели често „палят“ трудно, когато температурата е под нулата. Когато автомобилът се движи често на къси разстояния, ви очакват проблеми. Ако ежедневното ви пътуване до работа е само за няколко километра и задължително включвате нагревателя на задното стъкло и отоплението на седалката, алтернаторът няма достатъчно време, за да зареди акумулатора напълно. В подобни случаи неминуемо ще имате ядове – защото в един момент автомобилът ще откаже да потегли. Нашият съвет при шофиране на къси разстояния е да се откажете от ненужните електрически консуматори и да поддържате акумулатора със зарядно устройство.

В дългосрочен план шофирането на къси разстояния и непълното зареждане могат сериозно да увредят акумулатора: ако напрежението при него е под 12,4 волта за по-дълго време, положението става критично – започва образуването на сулфат. Върху плочите се образуват оловно-сулфатни кристали, които се отлагат по електродите и намаляват капацитета на зареждане на акумулатора. При регулярни грижи за акумулатора (напр. зареждане със зарядно устройство) можете да противодействате на този процес. Ако капацитетът на акумулатора вече е паднал значително, може да помогне импулсно зарядно устройство (напр. Novitec Megapulse). В процеса на зареждане устройството създава пулсации (пикове в напрежението), което премахва сулфата.

Разпознавайте предупредителните знаци за „умиращ“ акумулатор

Преди тотален отказ на акумулатора има някои знаци за отслабване на способностите му. Стартерът върти мудно. И дори двигателят все пак да „запали“, имайте едно на ум – скоро акумулаторът ще откаже съвсем. Също така, ако светлините мъждукат или изобщо не работят при стартиране на мотора, това е знак за ниско напрежение. Съвет: можете да проверите състоянието на акумулатора дори без устройство за измерване на напрежението. Когато двигателят е изключен (но сте подали контакт), пускате късите светлини. Ако светлината на фаровете намалее значително след кратко време, това е индикация за нисък заряд. Тестът става най-добре на тъмно.

Но дори и да разпознаете предупредителните знаци, не е необходимо да сменяте акумулатора веднага. Като начало е достатъчно да го заредите акумулатора. Това може да стане или при по-дълго пътуване (поне за 30 минути и за предпочитане извън града), или чрез свързване към зарядно устройство. Ако след това акумулаторът отново „протестира“, той трябва да бъде проверен. За да не затруднявате акумулатора, при стартиране всички електрически консуматори (светлини, радио, вентилатор и др.) трябва да бъдат спрени. Обикновено трябва да бъдат изключени преди стартиране на двигателя. Ако двигателят не стартира, не опитвайте да „въртите“ повече от десет секунди. Направете поне половин минута пауза и опитайте отново.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин