Всичко, което трябва да знаем за алтернатора


16
сеп.
2020

Всеки автомобил е оборудван с алтернатор, чиято задача е да генерира ток за автомобила. Немското наименование за алтернатор е Lichtmaschine (машина за светлина) – това понятие идва още от времето, в която единствената задача на агрегата е била да осигурява ток за осветителната система на автомобила. В наши дни алтернаторът трябва да осигурява енергия на значително повече системи в автомобила. И въпреки че по правило алтернаторите не са смятани за части с бързо износване, проблемите с тях не са рядкост. Невинаги обаче проблемът е в самия алтернатор.

Разходите

Когато алтернаторът е дефектирал, обикновено новият струва от 300 до 800 лева – в зависимост от модела автомобил, мощността и производителя. Съответно трябва да подготвите и още 50 до 300 лева за монтаж/демонтаж – в зависимост от позицията на агрегата. В екстремни ситуации цените на мощни алтернатори с водно охлаждане могат да надхвърлят и 1000 лева. При по-стари автомобили, за да „закрепите положението“, в много случаи е достатъчно да намерите и по-евтин алтернатор втора ръка от някоя автоморга или да го рециклирате – обикновено то излиза стотина лева. При покупка на употребяван алтернатор е важно да следите всички съпътстващи компоненти да бъдат налични – напр. диодния блок.

Задачите на алтернатора

В наши дни алтернаторът произвежда променлив ток. При движение той генерира електроенергия за всички електрически консуматори на автомобила – като парното и нагревателят на задното стъкло по правило са най-големите. Но дори и компютърът за управление на двигателя има нужда от електрически импулси, за да работи. Освен това алтернаторът трябва да зарежда акумулатора и да поддържа заряда му константен. Защото акумулаторът поддържа енергийния запас на автомобила и, така да се каже, е Back-up на алтернатора, понякога и в движение. Ако двигателят с вътрешно горене не работи, акумулаторът се разрежда, например когато консуматори като габаритите са забравени включени или парното е използвано постоянно на къси разстояния. Ако това се повтаря често, акумулаторът бързо сдава багажа.

 Мощност на алтернатора

От старите мотопеди много водачи си спомнят как фарът „мъждука“ на празен ход, чак когато дадете газ, той светва хубаво. Този проблем беше забравен от началото на 80-те години с въвеждането на променливотоковия генератор. Модерните алтерантори още при обороти на празен ход (между 650 и 900) генерират достатъчно мощност и с това ток, за да захранват енергийните консуматори в автомобила. В сравнение с по-стари системи (като правотокови генератори) променливотоковите алтернатори са не само по-мощни, но и по-надеждни, по-малки (приблизително колкото топка за хандбал) и по-леки (с тегло около 9 кг). Мощността на алтернатора е съобразена със съответните консуматори в автомобила. Тя може да бъде максимум с десет процента по-ниска, отколкото могат да „поемат“ всички консуматори в автомобила, когато са активирани едновременно. Разликата от десет процента при по-голямо натоварване „покрива“ акумулаторът, който се включва на помощ. Заради постоянно нарастващия брой електрически консуматори зарядният ток от алтернаторите се увеличава постоянно. Ако за компактен модел през 80-те години бяха достатъчни само около 50 ампера, алтернаторите в днешните автомобили генерират между 100 и 250 ампера. При модерните автомобили не само функциите за комфорт консумират много електрическа енергия, но и компоненти по двигателя като помпи за гориво под високо налягане или магнет-вентили на дюзите.

Посредством въртящ се магнит в намотката (на снимката) в алтернатора се създава напрежение.

Функция на алтернатора

Казано най-просто, генераторът превръща механичната енергия от въртенето на коляновия вал в електрическа. Възбудителното магнитно поле се предизвиква от ротор с големината на юмрук и обикновено индуцира трифазно променливо напрежение, което се подава в електрическата система на автомобила след изправяне. В повечето случаи генераторът се задвижва от ремък, който е свързан към алтернатора чрез ролка. Освен че генерира електричество, алтернаторът зарежда акумулатора по време на движение. Алтернаторът използва мощността на двигателя за генериране на електричество и отнема около пет конски сили от нея. А това вдига разхода. Ето защо модерните алтернатори работят в зависимост от натоварването така, че да направят преобразуването на енергия по-ефективно. Например при бързо ускоряване мощността на алтернатора се намалява и по този начин съпротивлението бива редуцирано. А в преходни фази, без подаване на газ, когато двигателят не консумира гориво, алтернаторът използва повече мощност и съпротивлението се увеличава.

Лампата с акумулатора – първи сигнал за дефекти

Важен „инструмент“, с който да проверите сами работата на алтернатора, е монтиран в непосредственото зрителното поле на водача. Става въпрос за контролната лампа на таблото. Символът с изображение на алтернатор или на акумулатор свети винаги когато сте подали на контакт. Ако лампата продължава да свети при работещ на празен ход двигател, това би могло да бъде знак, че активираните консуматори не биват захранвани с необходимия ток и че в момента електрическата енергия идва от акумулатора. За да изясните този казус, е достатъчно да дадете малко газ. Ако лампата премигне и угасне, значи всичко е наред. Но ако продължава да свети, това би могло да бъде знак, че с алтернатора има проблем.

Ако лампата с изображението на акумулатора светне при работещ двигател, значи алтернаторът генерира прекалено малко ток за зареждане.

Дефектен алтернатор

По принцип променливотоковите генератори са необслужваеми и се характеризират с ниско износване – така че обикновено издържат в рамките на целия живот на автомобила. Ако алтернаторът е повреден, акумулаторът постепенно се изтощава. В най-лошия случай двигателят ще угасне в движение, тъй като компютърът за управление на двигателя и горивната помпа имат нужда от захранване. Ето защо е по-добре, ако шофьорът стане скептичен, когато сутрин автомобилът има проблеми със стартирането, въпреки че през предния ден е изминали голямо разстояние. Защото в този случай акумулаторът всъщност трябва да бъде зареден напълно.

Какво в алтернатора може да дефектира?

1. Четките на алтернатора са износени

➤ Симптоми: лампата за контрол на зареждането светва, акумулаторът не се зарежда

➤ Решение: сменете четките (или целия реле-регулатор)

2. Реле-регулаторът е дефектирал

➤ Симптоми: акумулаторът става горещ (свръхзаряд), акумулаторът е изтощен (не се зарежда), лампата за контрол на зареждането с вдигане на оборотите започва да свети по-силно, крушки горят

➤ Решение: сменете реле регулатора

3. Лагерите или фрайлауфът са повредени

➤ Симптоми: шумове от ремъка (свирене, „мелене“), акумулаторът не се зарежда, лампата за зареждане изгаря

➤ Решение: проверете ремъка и фрайлауфа и ги сменете, ако е необходимо

4. Корозия или други дефекти по кабелните връзки

➤ Симптоми: не е достигнато необходимото за зареждане напрежение, разлика в напрежението на алтернатора и акумулатора

➤ Решение: проверете/сменете буксите и кабелите

5. Пистовият ремък не е обтегнат достатъчно

➤ Симптоми: лампата за контрол на зареждането мига, пистовият ремък се плъзга и свири

➤ Решение: затегнете или сменете ремъка

6. Късо съединение или прекъсване на диодите

➤ Симптоми: изтощаване на акумулатора в спряло положение (с дефектен положителен диод)

➤ Решение: разкачете акумулатора, сменете или ремонтирайте алтернатора

7. Намотката на алтернатора е дефектирала

➤ Симптоми: лампата за контрол на зареждането свети, акумулаторът не се зарежда

➤ Решение: сменете или ремонтирайте алтернатора

8. Токозправителят е дефектен

➤ Симптоми: акумулаторът не се зарежда, лампата за контрол на зареждането свети

➤ Решение: сменете или ремонтирайте алтернатора

Проверете алтернатора с мултицет

Ако възникне проблем, алтернаторът може да бъде тестван сравнително лесно. Напрежението на алтернатора при зареждане се проверява с мултицет (на цена около 30 лева):

1. Задайте обхвата на напрежението в мултицета (до 15 или 20 V)

2. Свържете черната клема към масата, а червената – към положителния полюс

3. Когато двигателят е изключен, напрежението на акумулатора на автомобила трябва да бъде между 12,2 и 13,6 волта (ако напрежението е значително по-ниско, т.е. под 12 волта, препоръчваме зареждане със зарядно устройство)

4. Включете двигателя, напрежението при зареждане трябва да бъде около 13,4 до 14,8 волта на празен ход

5. След това повторете замерването при 4000 об/мин, напрежението трябва да остане постоянно

Продължете на следващата страница

Още по темата