2025
През 1993 г. Toyota представи първото поколение на RAV4 – а до момента от модела на Стария континент са продадени над 2,5 милиона бройки, а в световен мащаб – повече от 15 милиона. А сега японците представиха RAV4 номер шест.
SUV-ът се предлага като обикновен и като plug-in хибрид (с пробег до 100 километра изцяло на ток). Новост при plug-in версията е опцията за задвижване на предните колела – досега plug-in хибридът можеше да бъде само със задвижване на четирите колела.
Засега Тoyota не дава данни за цените – но очакваме те да бъдат по-високи (актуалното поколение стартира от 74.980 лева).
По-ръбест, но не и по-голям
Новият RAV4 вече няма нищо общо с първото поколение на модела от 90-те години, а от някогашната много заоблена форма е напълно забравена. SUV-ът вече е станал наистина ръбест, а високата му предна част подчертава усещането за солиден вид.

Доста „намръщеното“ изражение на предшественика, дължащо се на радиаторната решетка, извита надолу остава в миналото – новият RAV4 изглежда доста „по-усмихнат“. Отстрани откриваме еднокомпонентни фарове с две хоризонтални дневни светлини и основния елемент по средата между тях. По-надолу са само фаровете за мъгла.
Страничните част са също толкова ръбести, колкото и предната; калниците са с квадратна форма и се отличават с елементи в контрастен цвят. Праговете на нашия фотомодел също са решени в черно, също както и задната броня. Логото на марката е скрито почти незабележимо между задните светлини, а отдолу е изписано името на модела „RAV4“.

И макар че на пръв поглед няма да го забележите, размерите на RAV4 не са се променили. Новият модел все още е дълъг 4,60 метра, широк 1,86 метра и висок 1,69 метра. Междуосието също остава непроменено – 2,69 метра.
Интериорът на новия RAV4 е също толкова рустикален, колкото и екстериорът – като почти напомня на някои от най-големите американски SUV-ове. Новият модел подчертава това впечатление, особено с широката си централна конзола с голям брой отделения за съхранение. Избраните материали са доста солидни, в голяма степен запълнените с пяна повърхности са избегнати, а седалките са доста удобни.

Като цяло, RAV4 печели точки с щедрото си количество пространство, въпреки че Toyota все още не е обявила точния обем на багажника. Но тъй като новият модел не се различава от предшественика си по отношение на размерите, багажникът също би трябвало да предлага горе-долу същия обем (предшественикът осигуряваше между 520 и 1690 литра, в зависимост от моторизацията). Допълнителните опции за съхранение на вещи в централната конзола и арматурното табло осигуряват повече място за дребни предмети.

Отстрани на горния пад за смартфон има два превключвателя, с които се управляват режимите на шофиране. Още по-интересна е инфотейнмънт системата – тя се казва „Arene“ и е от изцяло ново поколение. Системата е разделена на два екрана – 12,3-инчов дигитален кокпит и голям 12,9-инчов дисплей на инфоразвлекателната система.
Инфотейнмънт системата използва данни в реално време за навигация
Инфоразвлекателната система е базата за големия брой нови асистиращи системи. Сред тях са системата за предупреждение за напречен трафик отпред, предназначена да подобри безопасността на оживени кръстовища, както и асистентът за смяна на лентата. В навигацията са налични POIs на Google с навигация в реално време.

Навигационната карта и триизмерната система за поддържане на лентата се показват на 12,3-инчовия панел на таблото, който има за цел да намали потенциалните разсейвания и да улесни следването на указанията. Дори когато позицията на седене и височината на волана са регулирани правилно, за съжаление обръчът на волана пречи на видимостта към дисплея в кокпита – проблем, какъвто сме срещали и при много модели на Peugeot.

Въпреки че новият RAV4 не се е променил по отношение на размерите, под ламарините се крие нова технология. Следващото поколение на RAV4 ще бъде базирано на платформата GA-K, а Toyota ще заложи на електрифицирани задвижвания. Подобно на предшественика си, и новият модел ще се предлага с избор от хибридни и plug-in хибридни системи, като и двата вида силови трактове ще могат да бъдат комбинирани с предно или 4х4-задвижване. Вариантът без възможност за зареждане с щепсел разполага със 183 к.с., докато автомобилът със задвижване на четирите колела генерира 191 к.с.

В добре познатия вариант със задвижване на всички колела, японският модел постига максимална системна мощност от 304 к.с. За първи път новият RAV4 ще бъде и достъпен и като plug-in хибрид с предно задвижване, развиващ системна мощност 268 к.с.
Благодарение на нова литиево-йонна батерия с капацитет 23 кВтч, plug-in автомобилът би трябвало да постигне пробег до 100 километра изцяло на ток. Технологията за геофенсинг оптимизира карането на ток с новия plug-in хибрид: системата използва данни за пътищата и трафика в реално време от навигация с облак, както и информация за маршрутите, избирани обикновено от водача, и анализира неговия стил на шофиране.

RAV4 автоматично ще превключва между хибриден и електрически режим, за да увеличи максимално електрическия пробег. Това би трябвало да позволи електрически пробег от около 100 километра според WLTP – в момента все още това е предварителна стойност, тъй като окончателната хомологация тепърва предстои.
Извод
С шестото поколение Toyota е придала на RAV4 много по-приветлив екстериор – благодарение на масивните си пропорции, SUV-ът предлага щедро пространство. Вторият най-продаван модел на японската марка със сигурност ще бъде впечатляващ модел в бъдеще.