BYE-BYE, BOB!

Той е последният каубой сред големите автомобилни мениджъри. Вече на 78 г. Боб Луц реши да се пенсионира. Вицепрезидентът на GM вече не е актуален, но легендата напуска сцената с високо вдигната глава


31
мар.
2017

Той отново се появява и минава под светлината на прожекторите. Застава до модел на Chevrolet, казва няколко думи. Гласните му струни звучат като киснати 60 години в уиски и опушени с цигарен дим. Висок е почти два метра, облечен в синьо двуредово сако. Косата му е късо подстригана отстрани както на военните. Стои изправен като старо и гордо издигащо се дърво. Той е на 78 години и от май 2010 г. отива в пенсия. “Знам, че този път вероятно е завинаги.” Боб Луц се шегува, без да иска.

Началото на април, автомобилното изложение в Ню Йорк. Сбогуването на Луц. В продължение на почти пет десетилетия Роберт Антон Луц е автомобил мениджър. В General Motors, Opel, BMW, Ford, Chrysler и накрая отново в GM. Винаги като член на Управителния съвет, винаги основната движеща сила, но никога начело. Прекалено суров, не толкова дипломатичен. Сега вече оказал се ненужен за новия шеф на GM Боб Уитакър. Последният каубой на автомобилната индустрия язди към залеза.

 

AUTO BILD: Как се чувствате? Тъжен или облекчен?

Луц: Ще цитирам една стара германска поговорка: с едно усмихващо се и едно насълзено око. Има неща, които много ще ми липсват. Най-вече ежедневното общуване с мотивирани и интелигентни хора. Интелектуалната симулация. Човек трябва да поддържа интереса. Често ставам свидетел как хора, които от известно време са в пенсия, губят умствената си гъвкавост. Ще ми липсва креативния процес при разработката на автомобили.

Разработката на автомобили е неговият живот. Хронологията на моделите му започва  от Opel GT до Chevrolet Volt (виж карето на стр. 78 и 79). Животът на Боб Луц –  вълнуваща страст към скоростта. Той е бил боен пилот в американските военно-въздушни сили. Дори доскоро кара своя боен самолет в небето над Детройт – днес само своя хеликоптер.”Максимум Боб”, ultimative car guy е един от последните костюмирани типове с бензин в кръвта.

Как се промени бизнесът през всички тези години?

Стана много по-сложен, сега има много по-сериозна конкуренция, много нови държави, в които има компетентни производители на автомобили. Прибавяме и глобализацията. Когато аз започнах, всичко бе регионално. Тогава дори Opel и Vauxhall предлагаха съвсем различни продукти. Днес управлява политиката на поделената архитектура на автомобилите и компонентите в световен мащаб. Концерните са принудени да го правят, иначе няма да смогнат финансово. За съжаление ние в GM стигнахме до този извод прекалено късно.

Какво иска да каже Боб Луц: едва когато шефът на GM Уагонър го връща обратно през 2001 г. Тогава GM е в криза, губи големи пазарни дялове в САЩ. Днес фирмата все още съществува единствено благодарение на държавните субсидии. Въпреки това Луц смята, че си е свършил добре работата. А в Щатите хората обичат героите. Дори аналитичният вестник „New York Times” отпечата химн за Луц. Според вестника без него боята на фирменото седалище на GM щяла да падне. Тоест Боб Луц бил нещо като блясъкът. Oldsmobile, Pontiac, Hummer, Saturn, Saab – закрити или продадени. Финансовата помощ чрез покупка на акции от държавата бе изрично похвалена. Обама бил показал безупречни качества като президент, както и голяма смелост. Казва го един осъзнат републиканец. Днес Боб Луц, който веднъж публично нарече климатичните промени фантазия, гледа на себе си като екологичен мечтател.

Върхът на моята кариера е Chevrolet Volt, тъй като проектът бе доста оспорван вътре във фирмата и осмиван от конкуренцията. Това е напълно нов в техническо отношение проект. Не обикновен автомобил, а техника, насочена към бъдещето. Освен това е модел-ниша и скъп автомобил, който е ориентиран към три вида хора: такива, които искат да дадат своя принос за околната среда; такива, които искат да пестят пари при зареждане и хора, които се радват на новата техника.

С Chevrolet Volt – електроавтомобила с бензинов двигател като агрегат за по-голям пробег, концернът никога няма да спечели и един долар, каза наскоро Луц. Той обаче е символ. Подобно на Viper за Dodge. Така, както е трябвало такъв да бъде и Cadillac Sixteen с 16 цилиндъра, който не е бил произвеждан никога. Луц знае, че Америка обича символите. Volt ще се предлага в Германия като Opel Ampera.

Как изглежда бъдещето на Opel?

Проблемът с Opel е преди всичко проблем на Германия. Вечно негативно настроената преса противопоставя GM на Opel. Това е нещо като германски шовинизъм. Тоест – защо му е на Opel да бъде част от GM? Ние сме германци. Както се видя обаче и това не помогна. В цял свят нещата със дъщерните марки са едни и същи. Рано или късно обаче побеждава продуктът. Ако Opel продължава да произвежда конкурентноспособни продукти като Meriva, тогава нещата ще вървят добре.

После Боб Луц казва нещо за представителите на служителите в Рюселсхайм, но да бъде тя цитирана, няма да е „добра идея”, както смята говорителят на GM. Междувременно Луц е спряган за преходен шеф на Opel. До това обаче така и не се стига, тъй като както винаги се появяват някакви пречки. Както например скандалът с шефа на BMW Еберхард фон Кюнхайм през 1973 г.

Коя е най-голямата грешка в кариерата Ви?

Моето най-лошо решение е от времето на работата ми в BMW. Тогава настоявах при модела 2002 turbo думата turbo да бъде изписана огледално на предната броня, за да могат хората да я четата в огледалото за обратно виждане. И всичко това във времето на енергийна криза! Това предизвика истинска буря и не се отрази добре на кариерата ми в BMW.

А с какво се гордеете днес?

На моето влияние върху глобализацията при GM и с разработката на продуктовата гама в сравнение с 2001 г.

Най-добрият автомобил за всички времена?

Трябва да погледнем приноса на автомобилите за обществото, иначе човек би казал McLaren F1. Иначе: Ford Model T. В Европа VW „костенурка” и Citroen 2CV.

Кой автомобил от конкуренцията Ви прави най-силно впечатление?

Hyundai Sonata. Една невероятно добре балансирана смесица от добър стил, висока специфична мощност на двигателя, красив интериор, нисък разход на гориво, изгодна цена и екстремно ниско тегло. Не знаем, как са успели да го постигнат.

Луц хвали Hyundai навремето това бе немислимо. Сега моят събеседник изглежда уморен, има право, все пак в залата е горещо и шумно. Щял да напише книга за залеза на GM, по-точно за причините. Какви поуки можело да си извлечем от това. Неговият извод отдавна е написан.

Бизнес-училищата съсипаха едно поколение от американски топмениждъри, тъй като ги учеха на клинично-аналитичен подход: проблемите се решавали единствено чрез оптимизиране на разходите. Никога не става дума за клиентите или за качествата на продукта. Това навреди на американската автомобилна индустрия. Успехите на BMW, Audi и VW имат следното обяснение: клиентите са впечатлени. Днес GM е на нивото на Mercedes.

Има ли някъде там отвън някой млад Боб Луц?

Може би. Надявам се, но не го познавам.

После Роберт Луц се сбогува. Той върви бавно, но изправен – като каубой без кон. И изведнъж изчезва. Вероятно за да изпуши на спокойствие една пура. И да говори за автомобили.

 

ЗА ЛИЦЕТО РОБЕРТ А. ЛУЦ

1932                роден на 12-ти февруари в Цюрих

1949                 става американски гражданин

1954                 пилот в американските ВВС

1961                 завършва University of California в Бъркли

1963                 General Motors, член на управата на Opel

1972                 член на управата на BMW

1974                 шеф за Европа на Ford

1986                 член на управата на Chrysler

1999                 председател на управата на фирмата за производство

на акумулатори Exide

2001                 General Motors, член на управата за САЩ

2005                 General Motors, член на управата за разработка на

продукти

Още по темата

Card image cap
DRINK and DRIVE

31
мар.
2017

Ирландските политици искат да разрешат управлението на МПС след употреба на алкохол – с удивителни аргументи. AUTO BILD посети пъба на едни такива проповедници

Card image cap
10 американски автомобила, за които не сте чували: Rossion Q1

19
февр.
2018

Колите на Dodge, Ford, Lincoln, Chevrolet или Cadillac са познати и обичани и в Европа. В САЩ обаче има още много малки производители на автомобили

Card image cap
Две BMW-та с по 1 цилиндър: малкото щастие

17
апр.
2017

Отдавна модел на BMW не е бил толкова малък, изгоден и икономичен: новият G 310 R иска да завладее градовете и нови клиенти. Точно както и преди 60 години чудото на паркирането Isetta

Card image cap

В последния брой:

Архив >