Keyless кражби: толкова бързо може да изчезне автомобилът ви

Рискът Keyless Go: докато ключът е у дома ви, крадците улавят сигнала му. Тестът разкрива фундаментални проблеми със сигурността


26
февр.
2016

НЕОБХОДИМИ СА ДЕВЕТ СЕКУНДИ и вратата се отваря, 7 секунди по-късно стартира и двигателят, и след по-малко от минута от BMW-то няма и следа. Без да са чупени прозорци, без да се разбиват ключалки, без да се използва резервният ключ. 520d на Михаел Брестер изчезва безследно в нощта. „Не съм чул нищо“, казва собственикът. Охранителната му камера показва (горе) това, за което досега полицията само се е досещала: светкавично бързата кражба на автомобил с оборудване Keyless Go.

Стъпка 1: двама непознати безшумно се промъкват в двора на къщата

Стъпка 1: двама непознати безшумно се промъкват в двора на къщата

Стъпка 2: радиосигналът от ключа се „удължава“

Стъпка 2: радиосигналът от ключа се „удължава“

Стъпка 3: единият престъпник улавя сигнала, отключва вратите и стартира двигателя

Стъпка 3: единият престъпник улавя сигнала, отключва вратите и стартира двигателя

С тази комфортна система на водача при отваряне на вратата и стартиране на двигателя не му се налага нито да натиска бутон, нито да завърта контактен ключ. Всичко става автоматично, ключът остава в джоба. Принципът на Keyless Go: когато собственикът докосне дръжката на вратата, автомобилът изисква от ключа код за отваряне на вратата.

Тъй като обхватът на ключа е само около 1 метър, той трябва да се намира непосредствено до автомобила – например в джоба на панталона. Ако това условие е изпълнено, ключът изпраща код за отваряне на вратата. Ако ключът е по-далеч, автомобилът остава заключен. Престъпниците заобикалят това ограничение с удължители на обсега. Така собственикът на автомобила може безгрижно да седи на 100 метра в кафенето, докато крадецът е на съседната маса. По този начин през 2015 година са откраднати стотици автомобили. Съветникът по сигурността Удо Хагеман
също притежава удължител на обсега – но за легални цели. Тайните служби и полицията също ползват подобно оборудване, за да влязат незабелязано в автомобилите. Техниката се събира в две чанти за лаптоп, Хагеман обещава: „С нея мога да отключа всеки автомобил!“

Готово: редакторът Майнц седи далече от автомобила, държи ключа в ръката си

Готово: редакторът Майнц седи далече от автомобила, държи ключа в ръката си

Удо Хагеман приема сигнала от ключа, пренася го до вратата

Удо Хагеман приема сигнала от ключа, пренася го до вратата

Да започваме! Във вътрешния двор на редакцията в Хамбург са паркирани 10 автомобила от различни марки: BMW 220i Active Tourer, Mercedes C 300 Coupé, Renault Clio Grandtour, Volvo XC60, Mazda 6, Audi A4, Range Rover Evoque, Kia Carens, VW Passat, Ford Kuga. Общото между тях е, че са оборудвани с Keyless Go! Хагеман започва с Clio Grandtour. Редакторът Клаудиус Майнц държи ключа в ръката си, докато се намира на около 10 метра, като удължава обсега с първото куфарче. Хагеман приема сигнала с куфар номер 2. И с лекота отваря вратата на френския автомобил и стартира двигателя. Същото се случва без никакви проблеми и при Ford Kuga. А особено лесно функционира при BMW. „То излъчва на същата честота, на която е настроен моят уред“, казва Хагеман, който всъщност е юрист. При другите модели като Volvo XC60 е необходимо малко повече време – защото работят на друга дължина на вълната. Иначе картината е идентична: вратите се отключват, двигателите палят. Преди това Хагеман мести предавателя си напред-назад, за да

И двигателят стартира. По-късно крадците могат на спокойствие да „обучат“ друг ключ

И двигателят стартира. По-късно крадците могат на спокойствие да „обучат“ друг ключ

може да намери точното разстояние до антената на автомобила. „Все едно радиото ви шуми и въртите потенциометъра за настройка.“

Mazda 6, Range Rover Evoque, Kia Carens, VW Passat – всички се отключват. Но при Audi A4 процесът отнема малко повече време, докато открием антената за запалването, след това и неговият двигател стартира. Единствено Mercedes C 300 Coupé не се предава: стартовият бутон заедно с предавателя се сваля, освен това машината приема и предава на относително рядка честота. В допълнение към това тестовият автомобил е оборудван само с Keyless Start, вратата се отключва с натискане на бутон на ключа. Обаче ако стартовият бутон остане натиснат, Хагеман би могъл да се справи и с този автомобил. „След това трябва само да променя честотата“, казва той. Двата куфара струват около 70 000 лева, но собственикът им не иска да ни каже какво точно има в тях. Но съществува и по-евтино решение: Матиас Рьотш от Chaos Computer Club Aachen (CCCAC) в момента произвежда удължители на обсега за демонстрационни цели, като използва две антени и усилвател на сигнала. Всички елементи струват по-малко от 200 лева. Рьотш е специалист, електроинженер, и за настройката на честотите използва много по-скъпи уреди. „Който ги притежава и е запознат с аналоговата електроника, може относително лесно да си конструира удължител на обсега. Не са необходими особени умения“, казва 28-годишният инженер. Според него този пропуск в сигурността е опасен: „Никога не бих си поръчал автомобил с Keyless Go.

Мощна техника: с куфарите сигналът от ключа може да бъде удължен до 400 метра

Мощна техника: с куфарите сигналът от ключа може да бъде удължен до 400 метра

Дистанционните системи, които работят без натискане на бутон, по принцип са несигурни. А обезопасяването им би било екстремно скъпо.“ Работата на автомобилната индустрия в това направление не дава резултати. „В момента автомобилите не са оборудвани със системи, които по принцип да предотвратяват отключването им с инструменти за увеличаване на обсега на сигнала“, казват от Ford. VW и Audi също говорят за „надпревара в технологиите“ между крадците и производителите. От Mazda казват, че безключовото отваряне и стартиране на автомобила може да бъде деактивирано в сервиза. При Mercedes това се прави още по-лесно: с двойно натискане на бутона за заключване. Volvo препоръчва ключът „да не се съхранява близо до тънки външни стени, прозорци или вратата на жилището“. Наистина сигурно е едно необичайно място: стоманеният хладилник.

Трудна Keyless кражба: стартовият бутон на Mercedes C 300 Coupé се демонтира, а приемникът е разположен в него

Трудна Keyless кражба: стартовият бутон на Mercedes C 300 Coupé се демонтира, а приемникът е разположен в него

 

 

 

 

Извод:

Keyless Go е нещо много удобно. Особено когато сте пазарували, ръцете ви са заети с покупки,
а ключът е в джоба ви. Но този комфорт има прекалено висока цена – сигурността. Поради това никога не бих си поръчал Keyless Go.

Още по темата

Card image cap
Красиви „крака“ за автомобила

21
сеп.
2017

Как да поддържаме джантите, за да запазят своя блясък дълго време?

Card image cap
Second Hand: Оpel Zafira B – любимецът на татко

23
юни
2017

Седемместният модел на Opel е идеален за семейното всекидневие.

Card image cap
Употребяван автомобил: Peugeot 308 от 8000 лева

1
февр.
2016

Капризният „французин“ - Като употребяван автомобил популярният модел примамва с изгодните си цени. Но дали е добра покупка?

Card image cap

В последния брой:

Архив >