2023
…или по-точно – китайския модел JAC e-JS4 – който на 100% е използван за основа на „Москвич 3е“
Дюбендорф, недалеч от Цюрих: тукашната компания Auto Kunz AG е генерален вносител на китайската марка JAC за страната. Фирмата разполага и с e-JS4 от две седмици: електрическият компактен SUV е сред моделите, които могат да бъдат закупени с екопремия от германското правителство – но за съжаление в момента се предлага само в Швейцария. Там цените му стартират от 35 989 франка.
Реално погледнато, производителят на този автомобил се нарича „JAC Volkswagen“: германско-китайският джойнт-венчър беше разширен отново през 2020 г., когато Volkswagen увеличи дела си в него от 50 на 75 процента. Една от целите е JAC да лансира още пет електрически модела до 2025 г.
e-JS4 обаче е изцяло китайска разработка, дори при по-внимателно вглеждане не откриваме никаква техника на VW – ето защо автомобилът е три четвърти VW само чисто икономически. Това обаче не пречи на Kunz AG да води агресивна рекламна кампания, стъпвайки именно на дяловото участие на гиганта от Волфсбург – надписът „Джойнт-венчър със 75% участие на VW“ може да открит както в онлайн материалите на фирмата, така и в самото представителство.
Кожени седалки и неприятна твърда пластмаса
В автомобила ни посрещат удобни кожени седалки и се наслаждаваме на гледката през голям панорамен покрив. Освен това има достатъчно място за краката и главите на задната седалка – дори за високи пътници. Приятното усещане обаче е помрачено от гнусната твърда пластмаса. Седалките се регулират електрически само напред-назад, а воланът – единствено във височина.
Опитваме се да настроим климатика посредством панела под тъчскрийна в централната конзола. Връзката чрез Android Auto и Apple CarPlay функционира, но не и тази посредством Bluetooth; затова включваме смартфона през кабела и потегляме. А навигацията работи само през смартфон.
Завъртам силно няколко пъти обемистия контролер на трансмисията и превключвателят вече е на положение D. Натискам педала на газта… и за секунда или две не се случва нищо! След това eлектрическият JS4 тръгва напред – но адски мудно. Електрическият мотор задвижва предната ос със 193 к.с. и 340 Нм – но дозирането на тягата с педала на газта е доста лошо. За сметка на това спирачките функционират добре.
Еcо-режимът е зададен по подразбиране, т.е. като основен – за да го деактивирате, трябва да се поровите из менютата в тъчскрийна, за да превключите на режим Normal. Сега при натискане на десния педал „китаецът“ подскача като ужилен – и почти стряска водача си. Придвижването става малко по-пъргаво – но ако търсите нещо повече, ще останете разочаровани – защото няма спортен режим.
Меко окачване, не може да шофирате с един педал
И докато ровим из менюто в дебрите на навигацията, откриваме и превключвателя за настройка на рекуперацията на две степени. Голяма разлика между тях обаче не забелязахме. А One Pedal Mode? Не и тук…
На междуградски път окачването прави впечатление на прекалено меко, а кормилното управление не е много прецизно. Затова и не е голям проблем, че максималната скорост е само 150 км/ч. Круиз контролът е единствената асистираща система. При нашия тест бордовият компютър отчете разход малко над 20 кВтч/100 км.
„Страхотен е за цената си“, казва търговецът след пробното шофиране. Питам го дали има много потенциални клиенти… „Не, ти си първият.“