Почти 50% от собствениците на електромобили в САЩ искат обратно на ДВГ

2606
2024

Стъпка назад в настъплението на електрическите автомобили – или напълно очаквани детски болести? Според проучване на McKinsey, една четвърт от всички водачи на електромобили искат да се върнат към двигателите с вътрешно горене. Но повечето причини за недоволството на клиентите не се дължат на самите превозни средства – а на страничните фактори.

Според проведено наскоро от консултантската компания McKinsey проучване, една четвърт от шофьорите на електрически автомобили в Германия възнамеряват отново да карат автомобил на двигател с вътрешно горене в бъдеще. В Америка делът на „съжаляващите“ че са преминали към електрически модел, е дори още по-висок: около 46 процента от анкетираните. Но какви са причините за тази тенденция?

В някои държави неуспехът на електромобилите е изразен малко по-слабо. В Меката за моделите на ток Норвегия „само“ около 18 процента от водачите съжаляват за избора си на МПС, а в Япония – малко под 13 процента. В Австралия обаче над 49 процента искат да се върнат обратно към автомобил на двигател с вътрешно горене. Дали има взаимовръзка между тези резултати? Трите най-важни причини за отказа от електрически модели изглежда потвърждават това: 1. „Разходите за покупка и експлоатация на електромобил са прекалено високи“ (34,5%). 2. „Не мога да зареждам с Wallbox у дома“ (33,8 процента) и 3. „Натоварвам се от планирането кога и къде да зареждам.“

Желание за все повече километри с едно зареждане

Погледнато от друга страна обаче това означава, че никой не е разочарован от самите електромобили – проблемът е, че новата цялостна система за електрическа мобилност (все още) не отговаря на очакванията на всички потребители. Това бива потвърдено и от друг аспект: попитани какъв минимален пробег при електрически автомобили биха искали, всички респонденти (в световен мащаб, включително и тези, които нямат електромобил) посочват средно 469 км (291,4 мили). Много малко са моделите на ток, които могат да постигнат това във всекидневието. Миналата година (проучването се провежда ежегодно) желаният пробег беше малко по-скромен – 435 км. Явно изискванията на потребителите просто стават по-сериозни.

Ако имате Wallbox, можете да зареждате електрически автомобил с енергия за битови потребители на ниски цени. При липса на възможност за зареждане у дома ще трябва да търсите постоянно зарядни станции – на които токът излиза значително по-скъпо.

Но всъщност те са далеч от реалните нужди на повечето шофьори: застрахователите установяват това, като анализират годишния пробег. Например в Германия средностатическият лек автомобил е изминавал по около 35 км на ден през 2022 г. 21 процента от всички респонденти по света, включени в проучването, никога не биха си купили електромобил. Същите нагласи разкрива и актуалният DAT Report за 2024 г., който също документира високо ниво на скептицизъм от хора, експлоатирали само автомобили на двигател с вътрешно горене.

Броят на отричащите електромобилите намалява

И все пак в доклада на McKinsey е посочено, че броят на тотално отричащите електрическите автомобили е намалял с три процента от 2021 г. Все повече хора по света вече разглеждат напълно сериозно възможността следващият им автомобил да бъде Рlug-in хибрид или изцяло електрически. Според проучването на McKinsey техният дял е бил 18 процента – което маркира леко увеличение спрямо предходната година (16 процента) и 2021 (14 процента). 70 процента от всички анкетирани по света казват, че следващият им автомобил щял да бъде на двигател с вътрешно горене за последен път, Рlug-in хибрид или изцяло на ток. Това също така показва, че все повече и повече хора се подготвят вътрешно за прехода към новия тип задвижване.

Всяка година 30 000 души по света участват в проучването на McKinsey, като отговарят на около 200 въпроса. Последното проучване е проведено през февруари 2024 г.

Извод

Резултатите от проучването на McKinsey не са толкова драматични, колкото изглеждат на пръв поглед. Защо? Тъй като хубавите неща стават бавно. Новата технология обаче не може да прехвърлена толкова лесно в живота на хората. Защото електрическите автомобили все още имат неоспорими недостатъци – проблемите при липсата на възможност да заредите батерията у дома, необходимостта от спирания за зареждане, които правят дългите пътувания още по-дълги, както и значително по-високите цени при покупка (електромобилите са с около 30% по-скъпи от конвенционалните на ДВГ). А и самите ние като потребители също трябва да положим малко усилия, за да свикнем с новото. Защото без съмнение електрическата мобилност ще продължи да се налага – но за тази цел ще й трябва време.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин