Ford Escort L Mk III: герой на прехода (ТЕСТ)

1208
2024

При компактните модели Golf винаги е бил на върха по продажби. Но Volkswagen-ът винаги е бил преследван от сериозна конкуренция – като този Ford например

Третото поколение Ford Escort изглежда по-скоро като добър стар познат – най-вече от годините на прехода и от списанията с обяви за употребявани автомобили през 90-те. Виждали сте го много често, но не ви се е мяркал пред погледа от много дълго време. Ford представяше Escort Mk III в рекламите като „Отговорът“. Но на какво? На Golf, разбира се! За клиентите първият Escort с предно задвижване беше новост, но за Ford този тип технология не беше нещо революционно. Taunus P4 и P6 с предно задвижване се появяват още през 60-те години на миналия век, последвани от малката Fiesta през 1976 г. Ето защо при моделите на компанията не е изненадващо колко добре функционира тази формула.

С базов двигател с мощност 55 к.с. и пакет L на цена 855 марки нашият син Escort е абсолютно стандартен – едва един на десет купувача е избирал „гол като пушка“ Escort по онова време. При L на практика екстрите са били интервален режим на чистачките, допълнителни дюзи за размразяване, по-добра шумоизолация и декоративни лайстни. Escort L и Golf L са много близки по отношение на „прибраната“ визия и лекотата на управление.

Кокпитът е доста спартански, а оборотомерът отляво на волана е поставян допълнително.

При превключването на предавките трансмисията щрака отчетливо, командите с волана са лесни, а 4-цилиндровият двигател с горно разположен разпределителен вал, разработен малко преди лансирането на Escort, е по-динамичен от очакваното. Всичко това изглежда функционално в най-добрия смисъл на думата – макар и да не излъчва никакви емоции. Всъщност да не биеш на очи изобщо не е чак толкова лошо – и всеки километър зад волана на компактния Ford го доказва. При тестовете за разход, ускорение и спиране Escort се нарежда точно в златната среда. Пластмасите в Kadett изглеждат по-качествени, а тези в Golf – по-евтини. Дори и в това отношение бледосиният Escort пак е някъде по средата.

Единственото отклонение е стилът. Ford е единственият модел в класа през 1980 г., който идва със стъпаловидно оформен заден капак на багажника. Т.нар. Aeroheck (аеродинамична задница) трябва да улесни паркирането, но може да се разглежда и като начин за печелене на консервативни клиенти, свикнали да си купуват Escort седан.

Плюсове/минуси

Escort разполага с широка гама от модификации. Тя включва бензинови и дизелови моторизации с мощност между 54 и 132 к.с. и работен обем от 1,1 до 1,8 литра, хечбек с две и четири врати, комби Turnier с две и с четири врати, както и кабриолет и спортните версии RS. Екзотика в наши дни е и седанът Orion, пуснат през 1983 г.

Тъй като обикновено инвестицията в реставрация не си струва, освен при върховите изпълнения RS, е най-добре да купите колкото се може по-запазен екземпляр – въпреки простата конструкция и по-евтините части. Ръждата засяга предимно ламарините отпред и напречните греди на купето, калниците и стойката на акумулатора, както и задните крайни части на купето. Автомобилите с люк често страдат от напълно „изядени“ прагове поради задръстени дренажни отвори; ако в гнездото на резервната гума има вода, това обикновено се дължи на втвърдени и напукани уплътнения на задните светлини. Състоянието на задните носещи греди на купето трябва да бъде решаващ фактор при покупката. Защото техните ремонти са изключително сложни. Ако гредите са много ръждясали, бягайте далеч! Консервацията срещу корозия на произведените във Франция и Англия автомобили се счита за по-калпава, отколкото при германските.

Escort Mk III разполага с четири цилиндъра и работен обем 1,1 литра. Подобно на задвижването на предните колела, новият напречно разположен двигател е една от иновациите при модела.

Много важно е да изясните дали автомобилът е в оригинален вид или не. Тунинг на Escort може да се окаже проблем и до ден-днешен. Стандартните гумени тампони на окачването са обикновени износващи се части с кратък живот; моторчетата на централното заключване се намират трудно, пълните с пяна арматурни табла имат склонност да се пукат под силна слънчева светлина, а задните кори без дупки отдавна са рядкост. Майкъл Хенкел от Десау, собственик на нашия Escort L в цвят New Midnight Blue, все още търси подходяща кора в син цвят. На някого да му се намира?

Какво е положението на пазара?

Тъй като много фенове предпочитат по-старите модели със задно задвижване, все още на пазара можете да попаднете на Escort от третото поколение на изгодни цени – разбира се, предимно в стандартните версии хечбек и с малки двигатели. Но дори и кабриолетите са все още достъпни, макар че вече редките XR3 струват значително повече. Малките комбита Turnier са на по-високи цени от седаните, а RS 1600i и неговата версия Turbo маркират върха по отношение на цените – и се намират най-трудно.

Два плъзгащи се регулатора и „врътка“ за отоплението и вентилацията вдясно от волана: всичко е просто и функционално.

Резервни части

Вероятно много износващи се и резервни части все още могат да бъдат намерени в някои магазини или онлайн, но Escort Mk III вече е модел, за който трябва да търсите специализирани фирми. Заден капак струва 400 лева, а заден спойлер за XR3i – 500 лева (www.ford-oldtimer.eu). Цените на някои компоненти често са изненадващо ниски: водна помпа се предлага за 54 лева, носач за 40 лева, гърне за 84 лева, а заден амортисьор – за 98 лева. Добрата осигуреност с резервни части е една от силните страни на стария Ford.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин