2016
Един от съдиите пръста пистата с вода. Приближаващите се драгстери започват бърн-аут. След това се подреждат. Когато светофарът светне зелено, трибуните се тресат. 4500 к.с., около 25 литра метанол и налягане на свръхпълненето от 4,5 бара – и всичко това за дистанция от четвърт миля, тоест 402,33 метра. Драгстерите са едни от най-уникалните състезателни автомобили на света.
Естествено, състезанията за максимално ускорение придобива популярност в Америка. Но за 31-ви път този уикенд на Хокенхайм се проведе Nitrolympx – най-голямото събития за драгстери в Германия. На старта застанаха 300 различни автомобила, управлявани от най-добрите драгстер-пилоти в Европа.
Сред тях са и братята Хаберман. През 1991 и 1992 година баща им Вернер спечели европейската титла, Тимо продължи традицията през 2009 и 2010 година, Денис стана шампион през 2015 година. „Със скоростта си от 440 км/ч на четвърт миля аз държа рекорда на Европа в „менатоловия“ клас“, казва гордо Денис.
Състезанията с драгстери са прецизен спорт. Денис Хаберман: „Трябват ти много добри реакции. Тимо веднъж потегли след 0,0001 секунди – по-добро постижение не е възможно. Но и не бива да даваш много газ. Защото тогава може да се стигне до т. нар. Tyre-Shake.“
Проблемът: гумите са напомпани с екстремно ниско налягане. И ако във Формула 1 се движат с 20 PSI (1,37 бара) или повече, 16х16 сантиметровите гуми на драгстерите се помпат само до 5,5 до 6,5 PSI (около 0,4 бара). И ако една от гумите не е балансирана, тогава драгстерът се тресе силно, водачът не може да вижда нищо и трябва да върне газта. А при една толкова къса дистанция това означава загуба. „Освен това е важно болидът да не вдигне предната си част. А това е много трудна работа“, допълва Тимо Хаберман. Той е тазгодишният победител на Nitrolympx.
Сили до 9g
Братята Хаберман са купили драгстерите си от Америка. 7,7-литровият V8 цилиндров блок е оптимизиран с различни детайли. Тимо Хаберман обяснява: „Най-важни са настройките. Всеки цилиндър например има две дюзи за впръскване. И е много важно кога дюзите ще подадат горивото.“
В класа Top-Methanol единственото разрешено гориво е метанолът. Или нитрометанол, когато не се използва компресор. В класа Top-Fuel двете могат да бъдат комбинирани, което увеличава мощността двойно. Но: най-трудни за управление са най-бързите „стрели“ на света в клас Top-Methanol. „Защото ние трябва и два пъти да превключваме предавките“, обяснява Денис Хаберман. За тази цел се натискат два бутона на волана. Не е необходим съединител, но моментът на превключване е от решаващо значение.
Братята Хаберман не изпитват страх. „В този случай това нямаше да е нашия спорт“, казва Тимо. „Но трябва да изпитвате респект. Все пак това са 4500 к.с.. Само че: веднъж се качих на кон и той ме хвърли. Оттогава вече не вярвам на една конска сила. По-добре контролирам 4500 к.с.“
И двамата не са попадали в тежки инциденти. Веднъж във Финландия Денис Хаберман имал проблем, когато спирачният парашут не се отворил. „Нямах много време за мислене какво точно изпитвам, само се опитах да действам правилно: автомобилът не трябваше да подскача, затова отпуснах спирачката. За щастие имаше достатъчна дължина и чакъл около пистата, така че не се случи нищо“, разказва 27-годишният, който е с 5 години по-млад от Тимо.
При ускорението на драгстера с тегло 950 килограма действат 8g – тоест осем пъти собственото ти тегло. При спиране отрицателното ускорение дори достига до 9g. „Затова трябва да си в добра форма“, допълва Тимо. „Но най-важното е концентрацията. Ние не можем да си позволим абсолютно никакви грешки. Когато във Формула 1 стартираш лошо, имаш 1,5 часа, за да компенсираш това. Нашите състезания се състоят от само един старт.“
И двамата имат още една цел: да стартират в Меката на драгстерите Америка. „Но засега малко ни липсват спонсори“, казва Денис Хаберман. Все пак те имат шансове в Америка: в своя клас техните драгстери са признати за едни от най-бързите на света.