2024
В Германия се разрази сериозен скандал във връзка с ремонт на горивна клетка на автомобил със задвижване на водород: цената бе над 205 000 лв. Плати ли собственика сумата от джоба си?
Драмата около водородния Hyundai, чиято дефектна горивна клетка бе сменена за над 205 000 лв., завърши с щастлив край: от Hyundai изкупиха дефектния автомобил от собственика. Преди това обаче имаше няколко месечна кореспонденция, като от производителя отказваха да поемат ремонта, тъй като гаранцията на този Hyundai ix35 бе изтекла.
Как се стигна до този „водороден” скандал? Тил Вестберг, IT-предприемач от провинция Хесен, Германия си купува употребяван Hyundai ix35. След седем безпроблемни години пробег от 84 000 километра горивната клетка отказва да функционира. Дефект като гръм от ясно небе. Вестберг закарва автомобила в сервиз на производителя и получава предложение за ремонта в размер на 205 000 лв.! Как е възможен толкова скъп ремонт? Hyundai ix35 FCEV е от първите серийни автомобили със задвижване с водород и най-важната му част е горивната клетка. В нея водородът от резервоара се смесва с кислород от въздуха. Така се получава вода и електрически ток, който задвижване електромотор. Задвижването с горивна клетка е примамливо заради големия пробег и сравнително леките батерии – вероятната техника на бъдещето. Първоначално Вестберг също е впечатлен – автомобилът изминава около 450 до 500 километра с едно зареждане, което е съвсем приличен пробег.
Изведнъж обаче този Hyundai вече няма никакъв пробег. Гаранцията на производителя също е изтекла, а ремонтът на Hyundai ix35 FCEV се оказва икономически неизгоден. По запитване на AUTO BILD от Hyundai все пак се съгласяват, че ремонтът е икономически неизгоден. В крайна сметка предлагат да изкупят автомобила от Вестберг.
Hyundai ix35 е сред пионерите на технология горивна клетка и се произвежда от 2013 до 2018 г. Общо от завода излизат около 1000 екземпляра.