2022
Като RS Cosworth семплият Ford Escort мутира в рали-ракета. Във Великобритания се продава екземпляр в ново състояние – на невероятна цена!
Ford Escort за 350 000 лв.? Не, не е грешка, няма и една нула в повече. Този червен Escort действително струва толкова – 350 000 лв. Кое обаче специалното на този 25-годишен Ford?
Първо предлаганият Ford Escort не е какъвто и да е, а произвежданият от 1992 и 1996 точно 7145 пъти специален модел Escort RS Cosworth. Второ, макар и обявен като употребяван автомобил, този екземпляр е почти нов: от 1995 е изминал само 349 километра!
Ford Escort RS Cosworth се появява на пазара през 1992 г., като общото с нормалния Escort е само в покрива и някои дребни детайли.
Тук веднага си личи, че не става дума за обикновен Escort – широки калници, по-големи вентилационни отвори, фарове за мъгла и черен преден сплитер – този автомобил е значително по-спортен от един обикновен Escort.
Огромното задно крило е задължително за RS
Характерното за този специален модел е внушителното задно крило. Почитателите на Ford го наричат „Whale-Tail“-крило. То е задължителен атрибут за RS.
Специалният модел е произведен 7145 пъти
От произведени общо 7145 RS Cosworth за хомологационни модели се считат само първите 2500 (до май 1994). Това се дължи на факта, че за моделната 1995 г. Escort RS Cosworth получава малък фейслифт – преработен е двигателят. Освен това клиентите получават възможност за отказ от огромното задно крило.
Разликата е в турбината
Най-голямата разлика между ранните хомологационни модели и по-късните автомобили е в турбината. Монтираната в началото Garrett-T3/T04 осигурява по-голяма мощност, но има и огромно турбодупка преди 3500 об/мин. Затова по-късно турбината е заменена от по-малката Garrett T25, която подобрява значително реакциите.
Във всички версии на Escort RS Cosworth работи един и същ 2,0-литров 4-цилиндров агрегат (Cosworth YBT), който в първите модели разполага с 227 к.с. и 304 Нм максимален въртящ момент. С турбото T25 мощността пада леко – на 224 к.с.
Благодарение на двойното задвижване с разпределение на тежестта 34/66, притежаващият ръчни скорости и тежащ само 1275 кг RS спринтира за 5,7 секунди до темпо 100 км/ч – и до днес супер-резултат, както и уникален за 1992 г. От Ford посочват 232 км/ч като максимална скорост, а без крилото могат да се вдигнат дори 237 км/ч. Предлаганият от „KGF Classic Cars“ Ford Escort RS Cosworth в цвят „Radiant Red“ вероятно не ги е вдигал. Този Escort е излязъл от фабриката на Karman в Райне (Северен Рейн-Вестфалия) през октомври 1995 г., а е регистриран на 1-ви август 1996 г. С това рядко срещаната версия „Standard Edition“ е сред последно произведените екземпляри на RS Cosworth.
349 километра за 25 години
За съжаление този RS Cosworth не е имал много вълнуващ автомобилен живот. Бървият му собственик е бил някой си Греъм Дерек Гууд, шеф на Goode Motors и специалист на тема RS. До 2010 г. горещият Escort е бил показван по изложения и почти не е каран.
Вторият собственик – колекционер – на практика също не е карал този Escort. Така за 25 години този Escort с десен волан е навъртял пробег от само 349 километра.
Бързият Ford струва над 350 000 лв.
Сега този бърз Ford е обявен за продажба и то на доста солена цена. За него се искат малко повече от 350 000 лв. – това е повече, отколкото струва чистоновото Porsche 911 (992) GT3.
Цената включва всички документи, ключове и безупречна история. Ако новият собственик иска да кара придобивката си, трябва да смени гумите, тъй като RS е с оригиналните от 1995 г.
Цената не може да бъде сравнявана, тъй като трудно може да се намери такъв Ford Escort RS Cosworth в ново състояние.
Принципно в Германия могат да се намерят силно модифицирани екземпляри за суми от 80 000 до 120 000 лв. Този Ford Escort е уникален шанс за колекционери!


