ОКОЛНА СРЕДА: ЧИСТАТА СЪВЕСТ Е В ТЕЖЕСТ
ПО-МАЛКОТО Е ПОВЕЧЕ – това важи най-вече за почистването на отработените газове. За да се справят с твърдите частици, CO2 и NOx, автомобилите се нуждаят от сериозен хардуер. Например както е при големите дизелови агрегати: отработените газове преминават през катализатор, след това през филтър за твърди частици и накрая през SCR катализатор, където се впръсква карбамид. Последният е под формата на течност и се съхранява в резервоар с вместимост няколко литра (което също увеличава теглото). Освен това са необходими гърловина за доливане и помпа, която да дозира карбамида в отработените газове. Нека обобщим: за да спести няколко грама отработени газове, Mercedes GL вози със себе си система за почистване на отработените газове от 70 килограма. Тенденцията е покачваща се. За в бъдеще не само дизеловите агрегати ще стават по-тежки – в скоро време целият комплект от системи за почистване на отработените газове ще стане задължителен и за бензиновите мотори. Модерните бензинови двигатели с директно впръскване са също толкова податливи на образуване на твърди частици както и TDI агрегатите, като за целта и техните ауспухови уредби трябва да бъдат допълнени с катализатори.
Нека погледнем в ауспуха на един 40-годишен Mercedes 200 D: тройна тръба, средно и крайно гърне. Това е всичко. Тук главното е намаляването на шума, а не опазването на околната среда. Затова не е чудно, че ауспуховата система на 200 D въпреки дебелите си стени тежи само малка част от ауспуховата уредба на съвременните модели на Benz. Още нещо допринася за наднорменото тегло: сложната техника за обезвъздушаване на резервоара, филтрирането с активен въглен – всички тези елементи са разположени под задната седалка. Или както се твърди напоследък: модерните двигатели с вътрешно горене носят със себе си малка химическа фабрика.