2023
Европейският парламент ще увеличи периодите за прехода към Евро 7. За плановете относно регистрация на автомобили, задвижвани на синтетични горива, обаче вече не се говори
Европейският парламент взе решение за „по-мека“ версия на бъдещия стандарт за вредни емисии Евро 7: на 9 ноември 2023 г. европейските парламентаристи гласуваха да дадат на автомобилната индустрия по-дълъг период от време преди въвеждането на по-строгите стойности на емисиите на ДВГ при новите автомобили. В решението обаче вече не се споменава и дума за синтетичните горива.
Докладчикът Александър Вондра (ЕКР, Чехия) коментира: „Успешно постигнахме баланс между екологичните цели и жизненоважните интереси на производителите. Прилагането на политики в областта на околната среда, които вредят както на европейската промишленост, така и на нейните граждани, би било контрапродуктивно. Чрез нашия компромис ние обслужваме интересите на всички участващи страни и избягваме крайни позиции“.
Първоначално новият стандарт Евро 7 трябваше да бъде прилаган за автомобили, които ще бъдат регистрирани като нови от началото на 2025 г. Мнозинството от християндемократите, европейските критици и либералите гласуваха да дадат на автомобилната индустрия по-дълги периоди от време, за да адаптира продуктите си към новите задължителни стойности за емисиите при двигателите с вътрешно горене. Освен това и граничните стойности на отработените газове вече не са толкова строги – т.е. новият стандарт ще бъде по-близък до Евро 6.
За автобусите и камионите по-строгите изисквания трябва да влязат в сила едва от 2030 г. Освен това новите стойности на емисиите не са толкова амбициозни колкото предложените от Европейската комисия. Според Вондра това би гарантирало, че хората, „които не са богати и не могат да си позволят електромобил или Mercedes“, също щели да могат да разчитат на личен автомобил и в бъдеще.
Какво предвижда новото предложение?
Депутатите искат да дадат повече време на автомобилния бранш до влизането в сила на новите ограничения. Предложените от Комисията ограничения обаче следва да бъдат запазени. Освен това вредните за здравето елементи като фин прах, които могат да бъдат причинени от износването на гуми или спирачките, също ще подлежат на регулации в бъдеще. А тези регулации ще важат също и за електрическите и водородните автомобили.
Преразглеждането на пределно допустимите стойности се основава на предложение от Европейската комисия за по-стриктно регулиране на емисиите на замърсители от превозни средства като леки, лекотоварни и товарни автомобили. В списъка със замърсители влизат също и азотните оксиди и др.