Бензинов двигател с КПД на електромотор


7
февр.
2018

Един малък производител не се предава: през 2019 Mazdа ще лансира Skyactiv-X, бензинов двигател, работещ на принципа на самозапалването. Много компании са работили върху подобна технология – но никоя до момента не се осмели да я лансира в серийно производство. Mazda обаче го направи – защото вярва, че двигателят с вътрешно горене има бъдеще. Още преди пускането на Skyactiv-X, японците разкриват информация за следващия си агрегат. Той ще носи името Skyactiv-3 и ще има термично КПД до 56%.

Термичното КПД на двигател разкрива колко ефективно той превръща енергията на горивото в движение – или казано по друг начин, колко от енергията се загубва вследствие на топлинно отдаване. Резултатът: моторите с по-високо КПД се задвижват със същото количество гориво за по-дълго време или работят по-бързо.

В момента най-високоефективният сериен бензинов агрегат идват от Toyota. Става думa за 2,5-литрова атмосферна машина с КПД 40% (по данни на производителя, като пълен хибрид – 41%). В моторспорта е възможно дори повече – F1-болидите на Mercedes-Benz постигат КПД над 50% с 1,6-литровия си V6.

Oт Mazda си поставят за цел да „надвият“ тази стойност – и то в сериен модел. Причината: при КПД 56% от вредните емисии са на нивото на сравним електромобил. Това разкрива високопоставеният мениджър от компанията Митусо Хитоми пред Automotive News. В сравнение с актуалните разработки ефикасността е увеличена с 27%. По този начин може да бъде изчислен КПД на Skyactiv-X – той е около 44% без електрическа помощ: зона, в която всеки процент се „бори“ трудно дори с големи инвестиции.

Хитоми не разкрива нищо за пазарното лансиране и технологиите на Skyactiv-3. Маzda обаче разкри дългосрочните си цели още през 2014. Третата генерация на бензиновия мотор ще получи изолация около горивната камера. По този начин при горенето ще бъде отдавано минимално количество енергия (под формата на топлина) към околната среда – т.е. се получава т.нар. „адиабатично изгаряне“.

На теория при бензинов двигател може да бъде достигнато КПД от най-много 60 процента – тъй като има и механични загуби. Така Mazda си поставя амбциозната цел да стига до лимита на физичните закони.

Актуалното поколение бензинови мотори на Mazda е на пазара от 2011 и скоро ще бъде преработено, за да бъдат намалени отделяните твърди частици. Сегашните бензинови двигатели ще останат в портфолиото на производителя до 2021. Skyactiv-X ще бъде лансиран първо в Mazda 3, а по-късно – вероятно и в други модели. През същата година японците искат да представят още електромобил и „мек“ хибрид.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >