2023
Публикацията е част от рубриката „За повече сигурност и респект по българските пътища с Continental“
След като Tesla все по-често е изправена пред разследвания и съдебни дела във връзка с фатални инциденти, свързвани с автопилота на борда, конкуренцията сякаш започва да дава леко „заден“ по отношение на автономното шофиране. На този фон усъвършенстването на асистиращите системи вероятно ще се окаже по-реалистичното сбъдване на мечтата за шофиране без ръце. Компании като Ford, BMW, Daimler и GM засилват активностите в тази посока, вероятно не на последно място защото за тях по-лесно се получават одобрения и разрешения от контролните органи. По отношение на изцяло автономното шофиране процесите и процедурите логично са по-комплексни.
Това съвсем не означава, че автомобилните производители изоставят мечтата за напълно самостоятелно движещите се автомобили. Не само Tesla, но също Waymo на Alphabet, както и повечето големи играчи в автомобилостроенето продължават усилията си и вече тестват роботизирани таксита в Маями, Флорида, и Остин, Тексас. В Сан Франциско, Калифорния, вече се движат роботизирани таксита под формата на модифицирани електромобили Chevrolet Bolt, докато в Дубай се задава скорошен старт на най-голямата програма за автономни транспортни услуги.
Много от използваните в автономните автомобили технологии често са вече стандартно налични в доста от конвенционалните коли: антиблокираща система на спирачките, камери, радари, ултразвукови сензори, системи за отчитане движенията в мъртвата зона, асистенти за поддържане на пътната лента и круиз контрол. Благодарение на тези иновации при оборудваните с тях автомобили според различни източници колизиите с хора са намалели с около една трета.
Нови софтуерни решения следят погледа на водача и позицията на ръцете. Ако шофьорът държи в едната ръка телефон, а в другата кафе, логично е, че няма да може да реагира адекватно в критична ситуация. Ако звуковите и зрителните сигнали в купето не променят поведението на водача, системата за безопасност безапелационно намалява скоростта и спира автомобила.
В Германия на модели Mercedes, оборудвани със системата Drive Pilot, вече е официално разрешено по натоварените местни магистрали и при максимална скорост до 60 км/ч водачът да извършва дейности, различни от шофирането: проверка на имейли или гледане на филм. В същото време техниката продължава да следи поведението на водача и предупреждава кога трябва да хване отново волана.
Асистиращият пакет на General Motors се нарича Ultra Cruise и се очаква да се появи в края на идната година на борда на електрическия Celestiq. Технологията ще позволява автоматично спиране и тръгване на светофари и знаци „Стоп“, ще може автономно да следва навигационни маршрути, ще избягва други превозни средства, пешеходци и обекти в непосредствена близост, както и ще паркира самостоятелно в паркинги и гаражи. Системата за машинно обучение ще идентифицира опасни участъци, а от GM ще могат дистанционно да изключат използването на Ultra Cruise по пътища, по които компанията не е доволна от ефективността и има съмнения по отношение на безопасността. Според американците технологията им ще може да се справи с около 95 процента от пътната мрежа в САЩ. Системата все още не може да се справи с кръговите кръстовища от няколко успоредни ленти за движение.
Лек път и поздрави,
Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България