2017
Phaeton и Touareg – в началото на десетилетието двата луксозни Volkswagen-a бяха не само сензация, но и истинска проява на смелост от страна на VW.Поне в случая с Touareg рискьт си струваше от икономическа гледна точка, защото масивният високопроходим автомобил още от началото се продаваше толкова добре , че Volkswagen успя да генерира печалби още от първото му поколение.
Touareg обаче постигна и нещо друго – той утвърди марката и в престижните ценови равнища над 100 000 лева и привлече при дилърите на VW клиенти, които дотогава не биха си и помислил и да карат Volkswagen. Това сочи и нашето допитване за Touareg. Само 29 % от собствениците на Touareg преди това са притежавали модел на Volkswagen, като мнозина от тях вече управляват и втори Touareg. 21 процента от собствениците на Touareg „идват“ от скъпата дъщеря на VW Audi, 14 % – от Mercedes, а 5 % – от BMW. Общо 33 % преди това са притежавали високопроходим автомобил, нерядко някоя стара М-класа, Mitsubishi Pajero, Land Rover Discovery или Nissan Patrol.
И защо тогава са спрели избора си на Touareg? Особено важни са били външният вид (93 %), способностите за движение през зимата (68 %), офроуд възможностите (47 %), надеждността (43 %) и – един доста подценяван в днешно време аргумент – близостта до най-близкия сервиз на марката. С надеждността обаче положението не е много розово. Наистина, няма някакви характерни и повтарящи се оплаквания, но има доста неприятности, които почти винаги са свързани с електрическата инсталация – утечки на електроенергия при паркиран автомобил, дефектни стационарни отоплителни печки, „побъркани“ ксенонови фарове и безпричинно святкащи кoнтролни лампички.
Всичко това е разколебало вярата на някои собственици на Touareg в надеждността на техния автомобил. При това Volkswagen проявява голяма отзивчивост по отношение на претенциозната клиентела. Така например постоянно отказващите акумулатори се подменят безплатно даже и след изтичане на гаранционния срок. И това има ефект, защото в списъка с оплаквания на водачите на Touareg ненадеждността е класирана много назад (4 %), въпреки че 20 % от читателите ни съобшават, че поне веднъж не са могли да запалят двигателя, а 12 % даже са били оставени от автомобила си на пътя. Равносметката на дефектите е много разнообразна. От една страна, повишеното ниво на допълнително оборудване увеличава риска от повреди.
Тук на първо място се споменават стационарната отоплителна печка, ксеноновите фарове и системата за достъп без ключ. От друга страна е двигателят. Бензиновите, независимо с колко цилиндъра, са почти напълно безпроблемни, най-вече 4.2 V8. При турбодизелите положението е различно. Всеки от тях – освен проблемите с електрониката – си има своите характерни проблеми. Икономичният, но доста грубо работещ R5 TDI често страда заради дефектни водни помпи, както и от смущения от филтъра за твърди частици и качеството на горивото. При мощния като мечка V10 TDI нещата изглеждат по сходен начин, като към тях се добавят отделни повреди по автоматичната скоростна кутия и разпределителна кутия.
По-добре се представя обичаният от клиентите V6 TDI (дял 56 %), който има проблеми единствено с електрониката. При него обаче клиентите са горчиво разочаровани от разхода на гориво. Много наблюдения показват, че при еднаква скорост по-мощният V10 TDI харчи по-малко гориво от V6 TDI. Като цяло обаче разходите по поддръжката и данъците (30 % ) са основната причина за критики, следвана от оплакванията от малкия обем на багажника (26 %). Собствениците на Touareg са доста доволни от работата на сервизите на VW – 87 % им дават положителна оценка.