2023
С оглед на залежаващите налични автомобили и забавянето на продажбите, тази седмица високопоставени мениджъри от различни компании в автомобилната индустрия признаха, че техните амбициозни планове за електрическите автомобили са застрашени – поне в близко бъдеще.
Няколко ръководители в някои от най-големите автомобилни производители отново изразиха безпокойството си по отношение на растежа на пазара на електрически автомобили. СЕО-тата се опасяват, че рехавите продажби на модели на ток излагат на риск техните стратегии за електрификация, в които са инвестирани милиарди долари.
Сред разтревожените явно е Мери Бара, председател и главен изпълнителен директор на General Motors. Именно Бара беше сред мениджърите, които вярваха най-силно в идеята за електрическа мобилност. GM беше пионер на пазара на електрически автомобили, като продаваше Chevrolet Bolt в продължение на седем години и се готвеше за изцяло електрическото бъдеще на компанията много преди нейните конкуренти да се намесят в играта „на ток“.
Но тази седмица по време на конференцията за печалбите на GM за третото тримесечие Бара и GM използваха доста по-трезвен тон. Заедно с тримесечните си резултати гигантът обяви, че се отказва от целите си за производство на 100 000 електромобила в рамките на втората половина на тази година и от още 400 000 за първите шест месеца на 2024 г. Към момента GM не е наясно кога би могла да постигне амбициозните си цели.
„Докато навлизаме в трансформацията към електрическа мобилност, срещаме трудности“, коментира бизнесдамата, цитирана от Business Insider.
Макар че изявлението от GM беше донякъде изненадващо за инвеститорите, автомобилната компания от Детройт далеч не е единствената, която е променила нагласите си към електромобилите. Наскоро дори Илън Мъск от Tesla предупреди, че икономическите опасения ще доведат до намаляване в търсенето дори при дългогодишния лидер на пазара на електромобили.
Междувременно хората от Mercedes-Benz – които бяха принудени да намалят цените на своите електромобили в САЩ с по няколко хиляди долара, само и само да ги продават – не пестят думи за състоянието на пазара на електромобили. „Това е бруталнa територия“, споделя финансовият директор Харалд Вилхелм, цитиран от Reuters. „Трудно ми е да си представя, че сегашното статукво е напълно устойчиво за всички.“
Електромобилите се продават все по-трудно
Но Mercedes не е единствената компания, която се огъва под натиска: почти всички модели на ток се продават с големи отстъпки. Въпреки това при дилърите се натрупват огромни количества налични електромобили – които си намират нов собственик значително по-трудно от моделите на ДВГ най-вече поради по-високите цени, липсата на инфраструктура и нуждата от промени в навиците на потребителите.
Само няколко месеца след като дилърите започнаха да предупреждават за намаляващото търсене на електромобили, производителите сякаш започва да осъзнават реалностите. Ford беше първият, който направи стъпка назад, след като дилърите започнаха да отказват Mach-E. През юли компанията удължи срокa за постигане на производство от 600 000 електромобила в рамките на година, който сама си наложи, и се отказа от целта си до 2026 г. да направи 2 милиона автомобила на ток.
След като стана ясно, че GM и Honda загърбват плановете си за съвместна разработка на евтин електромобил с цена под 30 000 долара, главният изпълнителен директор на японската компания Тошихиро Мибе каза, че променящата се среда в сферата на електромобилите била твърде трудна за оценка.
„След като проучвахме възможностите в продължение на година, решихме, че това ще бъде трудно бизнес начинание, ето защо за момента приключваме разработката на евтин електромобил“, каза Мибе в интервю за Bloomberg тази седмица. За някои хора в бранша тази стъпка не е изненада.
„Хората най-накрая виждат реалността“, каза председателят на Toyota Motor Акио Тойода на Japan Mobility Show, цитиран от Wall Street Journal. Тойода отдавна е скептичен относно плановете на колегите си за изцяло електрически автомобили.