2020
Дали в технологията за батериите на електромобилите ще настъпи революция? До около две години нова супербатерия би могла да осигури пробег над 1000 километра пробег – и дори 2000. Новата технология, която трябва да направи този огромен скок, се нарича „Spatial Atom Layer Deposition“ (SALD) и е разработена в съвместен проект на германския институт Fraunhofer и изследователската организация The Netherlands Organization (TNO) със седалище в Холандия. Основана е и компания – SALD BV, която да се занимава с продажбите, когато масовото производство започне. Вече били получени „безброй запитвания“ от потенциални инвеститори за участие, хвалят се от базираната в Айндховен компания.
SALD-батериите трябва да осигуряват не само три пъти по-голям пробег, но и пет пъти по-бързо зареждане в пространство. Това означава, че електромобил може да бъде заредена на около 80 процента за 10 минути и „догоре“ за 20 минути. „Въпросът не да поставим теоретичен рекорд за пробег. По-скоро дори в най-лошия случай говорим за факта, че батерията в електомобила все още ще има поне 20-30 процента оставащ заряд след 1000 километра шофиране в спортен и динамичен стил, при включена климатизация или отопление“, уверено заявява изпълнителният директор на SALD Франк Верхадж. Новото поколение батерии трябва да е готово през 2022 или 2023 г., вече са проведени разговори с производители на автомобили. Технологията била в синхрон с новата литиево-железно фосфатна батерия на Tesla за Model 3 в Китай.
Технология на батерията с атомно покритие
По принцип новите батерии са модифицирана версия на литиево-йонните, използвани често в електрическите автомобили. Специалното при технологията SALD е индустриален процес за създаване на ултратънко покритие в 3D формат – така нареченото атомно покритие – което има за цел значително да подобри потока на йони между анода и катода. Триизмерното покритие трябва да е съвместимо както с използваните в момента течни електролити, така и с батериите на твърд електролит, които се считат за следващата голяма стъпка в технологията на батериите при електромобилите.