Най-важното за гарнитурата на цилиндровата глава


24
юли
2019

При дефектна гарнитура на цилиндровата главата положението за двигателя става сложно – тъй като в зависимост от размера на щетата могат да пострадат охлаждането и/или смазването на мотора. При съмнение за дефектирала гарнитура при всички положения автомобилът трябва да бъде закаран бързо в сервиз. В интерес на истината, смяната на гарнитурата не е евтина операция – ще „олекнете“ с минимум 300-400 лева. А ако решите да ги прежалите, рискувате да получите тотална повреда на двигателя в бъдеще.

Индикации за дефектна гарнитура на цилиндровата глава

Има многобройни симптоми, които биха могли да насочват към дефект в гарнитурата на главата. Типичен знак са остатъци от масло в охладителната течност. Също така е възможно охладителна течност да попадне в масления кръг. И в двата случая е достатъчна проверка за няколко секунди – като отвиете съответната капачка. Ако в маслото има антифриз, oт вътрешната страна на капачката за маслото се образува бяла пяна. Често пъти и по маслоизмервателната щека (наричана и на жаргон „пръчката за маслото“) се откриват водни капки. Подобно образуване на пяна може да бъде наблюдавано и в разширителния съд за охладителната течност. Остатъците от маслото са видими под формата на кафяви утайки в разширителния съд.

Ето как изглеждат отлаганията в каналите за охладителната течност. Маслото в антифриза е довело до запушване и в сервиза предстои почистване

Как обаче се стига до смесването на работните течности? Отворите за преминаването на маслото и на охладителната течност в блока на двигателя са разположени сравнително близо един до друг и преминават през цилиндровата глава. Ако в тази зона главата е увредена, кръговете не са разделени ефективно един от друг. Двата вида течности се смесват и навлизат в неправилния кръг. Ето защо при по-стари автомобили е добре редовно да бъдат проверявани маслото и охладителната течност.

Именно повишената консумация на масло би могла да бъде знак затова, че все по-голяма част от маслото попада в охладителния кръг. Ако стане обратното, т.е. антифриз навлезе в масления кръг, положението бързо става критично. От една страна, заради липсата на достатъчно охладителна течност се влошава охлаждането и има опасност двигателят да прегрее. От друга страна, маслото губи своята смазваща способност поради разреждане с вода. В резултат на това могат да настъпят щети по лагерите на мотора или по разпределителния вал. Като цяло, един здрав двигател не трябва да консумира почти никаква охладителна течност. Ако се губи охладителна течност и не могат да се открият течове по двигателя, маркучите или радиатора, важно е да се провери дали в маслото не е проникнала вода.

Когато се смесят маслото и охладителната течност, се образува пяна – тук я откриваме в разширителния съд и по капачката

Невинаги става въпрос за „мешане на водата с маслото“

При всички положения дефектната цилиндрова глава невинаги е свързана със смесване на маслото и охладителната течност. Двата вида течности могат просто да изтичат от двигателя. Това се разпознава по влажния или омаслен блок на двигателя непосредствено под цилиндровата глава. Често охладителната течност се изпарява в двигателя – и по-точно тогава, когато заради дефектна гарнитура навлиза в горивните камери. Тогава от ауспуха излиза бял дим. Ако пък в горивните камери навлиза масло, се образува синкав дим. Оцветяването на отработените газове при дефектна цилиндрова глава понякога може да бъде разпознато единствено при сериозно натоварване.

Oбобщение: знаци за дефектна гарнитура на цилиндровата глава

  • остатъци от масло в охладителния кръг (пяна в разширителния съд за антифриза)
  • охладителна течност в масления кръг (пяна по капачката на маслото)
  • оцветяване на дима от ауспуха
  • неравномерна работа на мотора
  • стрелка за температурата на охладителната течност в червената зона
  • овлажняване по блока на двигателя

Заплаха от тотална повреда на мотора

Най-голямата опасност е прекалено много охладителна течност да нахлуе в горивните камери – тогава може да се получи воден удар. В този случай буталото се удря в намиращата се в горивната камера вода, която не се сгъстява. Така важни части на двигателя като например мотовилките биха могли да бъдат деформирани. Допълнително може да се получат проблеми с охлаждането вследствие на запушени от масло канали за охладителната течност. Ако на това не бъде обърнато внимание, има опасност жегата да „убие“ двигателя. Понякога газове под налягане навлизат в кръга за циркулация на охладителна течност. Това се забелязва по излизането на пара от разширителния съд. При неизправна гарнитура на цилиндровата глава обаче е възможно и да има загуба на мощност, както и неравномерна работа на двигателя.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >