2023
До 3 години е възможно да започне разширяването на автомагистрала „Тракия” с по още една лента в участъка между София и Пловдив. Целта е трасето да бъде разширено до 33,50 метра вместо сегашните 27. Това става ясно от изкарване през парламентарната трибуна на регионалния министър Андрей Цеков, съобщава „24 часа“.
На 29 септември АПИ е сключила договор с фирма, натоварена със задачата да извърши оценка на въздействието върху пътната безопасност на предстоящия проект. Въпросната оценка трябва да бъде готова до пролетта на следващата година.
“Но и така е ясно, че капацитетът на магистралата вече е изчерпан особено в тази част, която е между столицата и разклона за магистрала “Марица”. Това лесно се установява по преброителните устройства. Те показват, че средно на ден по магистрала “Тракия” преминават по 15 200 превозни средства, а специално в участъка между София и Пловдив са по 33 600 на ден. През летния сезон и през почивните дни дори тези цифри се надвишават и всичко показва, че капацитетът на магистралата е изчерпан”, коментира министър Цеков, цитиран от „24 часа“.
Към момента би било твърде рано да се говори каква би била цената на разширението – калкулации биха били възможни едва при наличието на готов технически проект, допълва министърът. А първа копка можело да бъде направена най-рано след около 3 години.
Според запознати проектът е възможно да изисква законодателна промяна, която да позволи разширението да „стъпи“ върху сегашния сервитут на магистралата, който се простира на разстояние до 8 метра встрани от магистралата и й принадлежи. Ако тази идея не бъде реализирана, земите тепърва трябвало да се отчуждават – а това би се оказало прекалено скъпо.
Другият проблем е свързан с тунела „Траянови врата”, чието разширение би било равносилно на прокопаването на нов тунел. Така дори при наличие на три активни ленти за движение в зоната около Ихтиман би могло да се стигне до „тапи“, тъй като трафикът ще трябва да се „свие“ само до две ленти.