Tesla на старо: само задвижването е истински добро


20
дек.
2019

ПРОГРЕСЪТ НЕВИНАГИ е безболезнен. Това го знае и Улф Шнакенберг, ръководителят на клона на Autohus в Бремен. Когато на паркинга на автокъщата се появи Tesla, той се намръщва. И това е необичайно емоционална реакция на фона на десетките хиляди автомобили, които се продават тук всяка година. Но мнението на Шнакенберг за Start-up „американеца“ е категорично: „Цената просто не отговаря на качеството.“ Прав е, рационално погледнато, по отношение на качеството Model S с цена над 80 000 лева е в лигата на Dacia и Lada. Стелките са евтини, люкът на покрива е залепен калпаво и нерядко тече, електрическите дръжки на вратите често отказват достъп дори и на законните собственици. Това е класика: още при посрещането ни предупреждават, че дръжката на задна лява врата не работи. Което ни припомни последния тест на употребявана Тesla преди две години. Тогава един бял Model S страдаше от същия проблем. За щастие се оказа просто един дефектен микропревключвател. Но ако нямате късмет, може да се наложи смяна на дръжката на вратата срещу близо 1600 лева.

Желателно е да имате афинитет към компютрите. Повечето функции се управляват от огромния 17-инчов монитор. Актуализациите се извършват онлайн

Като цяло естетите на тема качество, които се качват на Tesla след Mercedes, Audi или BMW, ще останат разочаровани от рустикалния интериор. „Клиентите, които купуват автомобили от този ценови клас, просто са свикнали на друго качество, независимо колко добре е поддържан употребяваният автомобил“, казва Шнакенберг.
Фактът, че въпреки всичко това младата марка от Силициевата долина се радва на такъв голям успех, вероятно се дължи на ефекта Apple. Както и на аурата „искам такава кола“, която излъчва Model S. Истинските новаци в Tesla бързо свикват с огромния централен монитор. Ако тракането от различните детайли доминира, те усилват музиката, а при чакането на резервните части трябва да се заредят с търпение. За сметка на това Model S е прекрасен за дълги пътувания.

Когато акумулаторът е изтощен, Tesla се превръща в паметник. Но може да свалите предната решетка – зад нея са двете клеми за подаване на ток

Ако се шофира предвидливо, практическите пробези от 500 километра не са проблем. Това е ненадминато и до днес. Освен това зареждането на Supercharger-ите на Tesla е толкова бързо, че почти няма да ви остане време да пиете едно кафе. След 30 минути акумулаторът е зареден до 80 процента – и можете да продължите. А при автомобилите до 2016 година, в зависимост от договора, всичко това е дори безплатно. И затова няма нищо чудно във факта, че има форуми на Tesla, в които водачите им се хвалят с огромните си пробези. Някои от тях са изминали 500 000 и повече километра с нулеви емисии (в зависимост от произхода на електрическата енергия) при пътувания до най-отдалечените места.

Седалките на Model S са комфортни, качеството на кожата не е изключително високо, но на фона на останалите детайли тапицерията е солидна

Като цяло Model S е типичен американски автомобил. Всичко изглежда изработено леко немарливо, но в сърцевината си е (почти) неразрушим. Не са познати сериозни проблеми нито от задвижването, нито от акумулаторите. Ако електрониката капризничи, проблемът в повечето случаи може да се реши с онлайн актуализация на софтуера. Не е чудно и друго: стойността при продажба на старо. С цената си от 85 100 лева тестовият екземпляр с пробег 83 000 километра струва над 50 процента от цената си като нов. А цената на повечето автомобили пада до 50 процента още след 3 години. Така че: който иска да кара Tesla, трябва да има пари, да проявява търпение и да си затваря очите за дреболиите. За сметка на това ще шофира вълнуващ електрически пионер.

Продължете на следващата страница

Още по темата