Porsche – The most wanted


5
май
2021

Днес на фона на масово тиражираните модели на Porsche се открояват уникати от фирмената история, които продължават да се класифицират от познавачите, като “Най-търсените” или “The most wanted”.

В хронолическата последователност на тази история, винаги първото място заема най-ранният (все още австрийски) модел на Porsche, така нареченият “Gmund Coupe” – уникална серия от 50 броя, изработени в Гмюнд в самия край на 40-те години. След като лансира своя първи модел 356/1 Roadster, Порше предлага и неговия усъвършенстван вариант 356/2 с алуминиева каросерия. През 1948 г. от него са изработени 4 броя, през следващата година към тях са прибавени още 25, а през 1950 г. е завършена и последната серия от 18 екземпляра. Porsche 356/2 е със задно разположен двигател за разлика от най-ранния вариант, при който агрегатът е централно поставен пред задния мост. Една от най-специфичните дизайнерски особености на модела е разделеното на две предно стъкло.

Porsche 356 America Roadster от 1952 г. произведен в малка серия от източногерманската каросерийна фирма Gläser от Дрезден

В началото на 50-те години към нарастващия брой на ежегодно произвежданите серийни модели на Porsche (след 1950 г. автомобилът вече се прави в Западна Германия) се присъединяват и множество разновидности на някои от изтъкнатите германски и други европейски каросерийни майстори. Една от осбено ценните разработки е така нареченото Porsche 356 America Roadster от 1952 г. Уникалното в случая е, че автомобилът е проектиран и произведен в малка серия от източногерманската каросерийна фирма Gläser от Дрезден и е предназначен изцяло за износ в САЩ. При него липсват странични стъкла, а предното стъкло е можело да се демонтира, и така автомобилът да бъде лесно адаптиран за състезания. Долните прагове на алуминиевата каросерия са разположени по-ниско отколкото при серийния модел, което придава на автомобила допълнителна екстравагантност. Доколкото е известно, изработените в ГДР екземпляри са между 16 и 20, като 11 от тях са запазени и до днес.

Porsche 695 (прототип Т7) от 1960 г., предшественикът на 911

Компанията се придържа към линията на Porsche 356 до началото на 60-те години, когато започва производството на неговия наследник 911. В процеса на разработка на 911 се появяват няколко почти непознати фирмени прототипа, като може би най-интересен от тях е представеният през 1960 г. модел 695 (или прототип Т7, което се явява логично продължение на индекса Т6, даден на модела 356). Неговото междуосие е със 100 мм по-дълго от това на 356, но първоначално задната част е била оформена в частично “стъпаловиден” вид, което ѝ придава известна тромавост. За сметка на това предложението за дизайн на предницата се оказва толкова сполучливо, че влиза при серийния модел в автентичния си вид. Буци Порше преработва задната част на колата и така се получава силуетът на неповторимия безсмъртен хит 911.

В началото на 70-те години, на базата на VW/Porsche 914 е направена серията от 11 почти идентични прототипа, представени като Porsche 916, които фактически представляват тунингована версия на 914. Към стандартната каросерия на модела са добавени по-раздути калници, а предната и задната броня са заменени с обтекаеми панели изработени от пластмаса в цвета на каросерията. Джантите и гумите са по-спортни и по-широки, а шестцилиндровият двигател на 916 позволява увеличаване на мощността до 190 к.с. и на максималната скорост до 233 км/ч. Той преодолява границата от 0 до 100 км/ч само за 7 секунди, което го превръща в най-бързо ускоряващото се Porsche в онази епоха.

През 80-те години туниг-майсторите от цяла Европа и разбира се Германия все по-често започват да се обръщат към Porsche, като особено предпочитан за префасониране автомобил. Сред тези сравнително познати преработки обаче, има някои наистина уникални експерименти, направени само в по един екземпляр. Такъв е случаят с екстравагантния седан Porsche 928 със срещуположно отварящи се врати, изработен през 1986 г. от специалистите в AMG. Според тогавашния дизайнер на Porsche Харм Ла Гаай, необичайният автомобил е поръчан от основателя на ASC (American Sunroof Corporation) Хайнц Прехтер. Едно от основните изисквания на клиента е било кожената тапицерия да бъде тонирана в същия виненочервен нюанс, в който е боядисана и каросерията. На 16 август 2002 г. автомобилът е показан на аукциона за класически автомобили в Монтерей, където е продаден за $44 000.

Още по темата