2019
Ford Escort RS Cosworth е легендарното изпълнение на компактния автомобил, както и най-бързото! Дори Кен Блок има Turbo-Escort!
Ford Escort RS Cosworth изглежда като Escort, но всъщност не е такъв. Ford разработват автомобила на Ford Sierra Cosworth. Окачването, моторът и трансмисията на големия брат трябва да поставят основата за победите в рали световния шампионат и за тази цел биват монтирани в каросерията на петото поколение на Escort.
Най-характерният белег на Escort RS Cosworth е внушителното му задно крило. Създателят Франк Стивънсън е оборудвал Cossie с перманентно двойно задвижване, което предава мощността на разполагащия с 227 к.с. 2-литров 4-цилиндров мотор в съотношение 34 спрямо 66 процента между предната и задната ос. Максималната скорост е 232 км/ч. Без огромния спойлер щеше да е и по-висока. Създадени са две версии за движение по нормални пътища, като първите 2500 екземпляра са хомологационни автомобили за получаване на акредитация от FIA за група А на рали световния шампионат. Те са оборудвани с големия турбокомпресор Garrett T3 и правят впечатление с голямата си турбодупка. Произведените по-ъсно модели след 1994 г. са с по-малък турбокомпресор, който подобрява реакцията. Освен това клиентите могат да се откажат опционално от задното крило.

От 1993 до 1997 г. зад волана на Escort Cosworth се сменят рали-величия: Франсоа Делекур, Карлос Сайнц, Ари Ватанен и Йуха Канкунен са само част от имената. Този Ford обаче не супява да извоюва големи успехи – въпреки големия брой малки до средни победи. Понякога причината е в технически проблем, друг път в лошия късмет на пилотите. Въпреки това този Ford си спечелва легендарна слава – заради вихреното темпо, с което се движи напречно. От модела е впечатлен и звездата в Youtube и професионален пилот на Ford Kен Блок. Толкова, че след злополука с ужасяващ пожар си поръчва втори Ford Escort RS Cosworth.
