2018
„Движението“ в цените на рали автомобилите е аналогично на това при стандартните: когато си купиш чисто нова Fabia R5 от Skoda Motorsport за половин милион лева, можеш да очакваш цената й единствено да пада. Ако обаче си вземеш историческа „бегачка“, имаш възможност да участваш в десетки състезания без стойността на колата ти да намалява – дори напротив, цената й ще се вдига. Вероятно такъв ще бъде и случаят с купето 130 RS на з.м.с. Атанас Атанасов, което е обявено за продажба в английски сайт за класически автомобили. Става въпрос за една от 10-те Skoda 130 RS, внесени в България през 1979 г. от бившата Чехословакия. Автомобилът е напълно реставриран и дори разполага с оригиналната си регистрационна табела от Габрово – на бял фон с черни букви. Обявената в описанието на колата цена е смразяваща – 85 000 евро.
За почитателите на Skoda и за запознатите с историята на рали спорта обаче високата сума ще бъде оправдана – защото именно моделът 130 RS печели двойна победа в категорията до 1300 куб.см на рали „Монте Карло“ през 1977. За сравнение – Alpine A110 от 70-те обикновено се търгува за над 100 000 евро. Дори в официално прессъобщение от Skoda разкриват, че точният брой произведени 130 RS не е ясен – но се говори за около 38. Заради многото си успехи по трасетата, включително и победа в Европейския шампионат за туристически автомобили, 130 RS си спечелва престижния прякор „Porsche-то от Изтока“. Купето използва 1,3-литров 4-цилиндров редови двигател, монтиран отзад, с два карбуратора Weber 40 DCOE, благодарение на които мощността достига впечатляващите 142 конски сили! В комбинация с теглото на автомобила (720 кг) „бегачката“ развива максимална скорост 220 км/ч – повече от 911 набор ’75!
Агрегатът с водно охлаждане е оборудван дори със сух картер, за да отговори на предизвикателните условия по рали отсечките, а ниската маса е постигната с преден капак и „раздувки“ на калниците от фибростъкло, както и с алуминиеви покрив и врати. След пристигането си в България автомобилът от обявата получава нов разпределителен вал, благодарение на който мощността е увеличена до около 160 к.с. За последно колата се е състезавала през 1983, а в кариерата й са записани ралита като „Златни пясъци“, „Хеброс“, „Вида“ и др. Новият собственик купува Skoda-та от Атанасов през 1997 и твърди, че е я реставрирал напълно в продължение на 9 години, като е използвал само и единствено оригинални части.