Honda Insight: изпреварила времето си, перфектна за климата


19
ное.
2021

БЕРБЕЛ ЛАНГМАН не се заблуждава: „Истински екологично е да се придвижвате с велосипед“, казва метеороложката и изследователка на времето, когато говорим за нейния автомобил и неговия принос за затопляне на Земята. И въпреки това: средният разход на гориво от 3,8 литра бензин е забележителен. И то най-вече защото не става дума за актуален модел с най-нова технология, а за 19-годишна Honda Insight. Която изглежда странно не само заради цвета си. Скрити задни колела като навремето при Citroën CX, екстремно снижаваща се задна част и по-тясна с 11 сантиметра задна следа, голям и силно остъклен заден капак над необичайно високо разположения багажник. Докато разглеждаме дългия по-малко от 4 метра автомобил, собственичката ни показва пластмасовите покрития на задните гуми: „Трябва да се демонтират при всяка смяна на гума. Доста голяма занимавка е.“

Продължаваме огледа, Лангман отваря една от вратите: „Пипнете я, лека е като перце.“ Който не познава колата, се страхува, че при затваряне вратата ще се разпадне. Но това естествено не се случва. Бербел Лангман шофира автомобила от 2011 година. Оттогава тя и съпругът й водят дневник за разхода. Резултатът е 3,8 литра, което подсказва и за сдържан стил на шофиране: „На магистралата никога не карам с повече от 110 км/ч“, казва Лангман, докато ни вози по междуградския път. Превключва възходящо при 2000 до 2200 оборота, от 60 км/ч вече е на пета предавка. И това се случва в синхрон с индикатора за превключване в кокпита, който изисква ранни възходящи превключвания със светлинен сигнал. Стрелката за низходящо превключване е светвала само веднъж за всичките тези години, споделя Лангман. „Автомобилът ви стимулира, възпитава ви да шофирате сдържано.“

Стесняващата се задна част подобрява аеродинамиката. Добър обзор благодарение на двойното, много ниско задно стъкло

И точно такава е била идеята на Honda при пускането на този модел: пестене на гориво на всяка цена. И през 2000 година японският производител искаше да разбере дали купувачите в Германия ще харесат тази концепция. На подбрани дилъри бяха предоставени 140 екземпляра, за да „се събере допълнителна информация на конкретните интереси на купувачите“ и по този начин „да се тества цялостното възприемане на пазара на екологично ориентираните автомобилни технологии“.

Успехът явно бе скромен, защото Insight така и не беше пуснат в редовна продажба на пазара. Първите 140 екземпляра при дилърите останаха и последните. Германският пазар не се интересуваше от „Автомобила на утрешния ден“, както пишеше в американските прос-пекти. Всъщност с Insight Honda демонстрира своята иновативност. Японците комбинираха двигател с вътрешно горене, работещ на бедни смеси, с интегриран в задвижването електромотор с мощност 10 кВт. Системата, наречена IMA (Integrated Motor Assist), се активира при необходимост и черпи енергия от никел-металхидриден акумулатор с тегло 20 килограма. Когато автомобилът намалява скоростта си, двигателят работи като генератор и зарежда акумулатора. Актуалната активност на системата се изобразява върху малък допълнителен дисплей в кокпита: „Assist“ означава подпомагане от електромотора, при „Charge“ акумулаторът се зарежда. 180 от регистрираните при разработката над 300 патента бяха за IMA, която според днешните разбирания е „мек“ хибрид.

Много подреден кокпит. Повечето бутони са за управление на климатичната инсталация и радиото

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин