Всъщност едно такова лудо съобщение би трябвало да се разпространи светкавично из цялото земно кълбо. И още на следващия ден вестниците от Аржентина до Япония задаваха въпроса: „Тези ирландци май са полудели?” Тъй като общинският съвет на ирландското графство Кери действително взел решение, да изиска от парламента на страната легализиране на определени пътувания след употреба на алкохол. Да шофираш със знаменце след като си пил в рамките на закона: светът бе разбунен. Разбира се и въпросът за причините – какво е накарало демократично избраните народни представители в държавата, която в момента управлява ЕС, тоест през 2013 г. да рискува връщането към каменната ера? Достатъчно основание за AUTO BILD да интервюира на място Дани Хийли-Рей, основоположник на инициативата. В пъба, който е собственост на самия общински съветник.
В уговорения час Дани не се появява, тъй като една от 40-те му крави започва да ражда. „Ако дойдете да дърпате с мен, ще стане по-бързо“, крещи той с ирландски акцент по мобилния телефон. Благодаря, предпочитаме да изчакаме. Тъкмо ще се поразгледаме. Килгарвън, селото на Дани, има 80 жители. Пъбът на Дани е в центъра, географския и обществения. Освен пъб и кравеферма, той има и строителна фирма, линия за училищни автобуси, фирма за даване под наем на строителни машини… Всъщност по-бързо ще изброим с какво не се занимава този баща на шест деца. Неговата страст – местната политика. Дани Хийли-Рей, 52 г., се гордее с това, че представлява хората от своя селскостопански район в далечния Дъблин. Особено, когато става дума за важни въпроси като кампанията „Drink ’n’ Drive“, която го превърна в един от най-популярните местни герои. Самият той вижда нещата доста прагматично: откакто в Ирландия през 2011 г. бе намалена границата на разрешените промили, разказва Дани, докато изтръсква кръвта от кравата от гумените си ботуши, съществуват драматични, социални проблеми. „Поради страх от проверки всички хора, които живеят на по-отдалечени места, се отказват да посещават кръчмата. Седят сами, депресират се … Пощальонът е последният човек, който ги вижда.“ Според Дани, вината е в променената граница на разрешени промили зад волана: вместо някогашните 0,8 промила сега лимитът в Ирландия е 0,5 – типичната стойност за Европейския съюз. За водачите на товарни МПС-та границата е 0,2 промила. „За такива се водят и тракторите и всъдеходите“, уточнява Дани, „това са единствените превозни средства, с които разполагат фермерите. Без високи автомобили с двойно задвижване е адски трудно да достигнеш до всяка една ферма. Иначе казано – пиеш една бира и ти взимат книжката.“ Тежки времена за пилотите с алкохол в кръвта. Ако кампанията на Дани се окаже успешна, то разрешени ще бъдат „две до три питиета“ – така съобщиха медиите в цял свят. „Разбира се не искаме хората да се движат пияни по пътищата“, подчертава той: „Настояваме за извънредни разрешения за движения по селски пътища, които водят директно до отделните ферми и не продължават по-нататък. Пътища, по които не се движи никой друг, освен самите живущи в тези къщи, и по които не може да се вдигне повече от 30-40 км/ч.” Ние смятаме, че звучи приемливо – стига сценарият на Дани да стане реалност. Време за впечатления на живо с нашия автомобил под наем. Черните пътища се вият из пустошта на меланхоличния пейзаж, като най-често след километър завършват в стари, слабо осветени къщи. Часове наред не се разминаваме с друг автомобил, не виждаме и жив човек. Чуваме само вятъра, някъде лае куче. Нищо общо с пейзажа, който познаваме от рекламите. Мрачна действително, на която контрастират сърдечните хора. Питаме ги за идеята на Дани за този своеобразен вид Drink and Drive. Преобладават одобрителните мнения, но също така научаваме много за културата на тази далечна страна. Например за Урсула и Франк О’Кийф, двама ирландски народни музиканти с германски корени. „За разлика от континентална Европа, в миналото тук хората не са живели в села, а разпръснати. Социалните контакти са се осъществявали в пъбовете, които се намирали на кръстопът. С песен, добро настроение и на бира. Тези неща събират хората и до днес, затова не бива да им ги отнемаме“, обяснява Урсула. Ирландският транспортен министър отхвърля искането, но Дани не губи надежда: „Може би мачът ще бъде решен в Брюксел“, прогнозира той. В Дъблин хората гледат сериозно на идеята. Най-вече, защото е син на Джаки Хийли-Рей. До 2004 г. той се изявява като успешен безпартиен политик в парламента на Ирландия. Почитан от народа, ухажван и същевременно мразен от правителството. Дани има още много идеи.
Промили зад волана: колко опасно е всъщност?
Алкохол и каране на автомобил – взривоопасна смесица, която е дискутирана безброй пъти. „С две бири нямате проблеми“, тази народна мъдрост обаче се оказва заблуда. В действителност способността за шофиране – физическа и юридическа – зависи от голям брой обстоятелства, които могат да бъдат частично управлявани. За количеството алкохол от решаващо значение са и бързината на пиене, храната в стомаха, теглото, душевното състояние, влиянията на медикаменти и консумацията на наркотични вещества. Дори валидната в Германия граница от 0,5 промила е твърде относителна: в някои случай се наказва и граница от 0,3 промила, която лесно може да бъде надхвърлена и с една малка бира. Затова е обяснимо, защо при начинаещи водача важи границата от 0,0 промила. В много държави от Източна Европа тази граница важи за всички шофьори. Тъй като е доказано, че под влияние на алкохола реакциите и способността да виждаш намаляват, а рискът от произшествие се увеличава. Забележителна е обаче разликата между половете: почти 90 % от всички пътно-транспортни произшествия под влиянието на алкохол са причинени от мъже.