2025
Във Великобритания са открити два тотално занемарени Ford Escort RS Cosworth, които дълги години гният в барака
Изоставените в бараки/плевни (т.нар. barn finds) автомобили предизвикват огромно въодушевление сред хората с бензин в кръвта – дори когато въпросните автомобили в плачевно състояние предизвикват сълзи в очите на феновете. Обстоятелствата, поради които много автомобили от години ръждясват, са мистериозни, понякога дори необясними. Ако става въпрос за редки и ценни специални модели, очарованието на находките става дори още по-голямо.
Собственикът на YouTube-канала The Bearded Explorer с над 230.000 абонати разбира много от barn finds – и редовно посещава Lost Places, в които се натъква на редки автомобили. В един от последните си видеоклипове влогърът прави изключително вълнуващо откритие: в барака някъде във Великобритания, сред кашони, резервни части и скрап, той се натъква на два броя Ford Escort RS Cosworth и един оригинален Mini Cooper.
Escort като хомологационен модел
Ако се чудите какво е специалното на двата стари Ford Escort, ще ви подскажем: не става въпрос за обикновени Escort, а за оригинални хомологационни модели. В онези години за хомологацията на рали автомобил е била необходима „улична“ версия – и така на пазара през 1992 г. се появява Ford Escort RS Cosworth, при който на практика общото с обикновения Escort са само покривът и няколко други дребни детайла.
И за да бъдат наясно дори лаиците, че този Escort не е от „масовката“, Ford осигурява на компактния модел раздути калници, допълнителни вентилационни отвори в капака, нови брони и 16-цолови джанти Ronal с пет лъча, а черешката на тортата е гигантското антикрило отзад! Сред феновете на RS Cosworth то е познато като „опашката на кита“ – и е отличителният белег на модела.

За хомологиране на автомобила за рали са необходими 2500 произведени бройки, но в крайна сметка Ford създава общо 7145 Escort RS Cosworth, като само ранните екземпляри, слезли от конвейера до май 1994 г., се считат за хомологационни модели. Най-сериозната разлика между ранните хомологиционни модели и по-късните „Cossies“ беше турбокомпресорът.
Всички версии на Escort RS Cosworth разполагат с един и същ 2-литров 4-цилиндров двигател (Cosworth YBT), който генерира до 227 к.с. и 304 Нм въртящ момент в първите версии. При наличие на турбо T25 мощността е свалена незначително – до 224 к.с.
Стойност до 200.000 лева
С времето Escort RS Cosworth вече се е превърнал в много търсен от колекционерите модел. В годините много екземпляри от Ford-a са изгоряли или катастрофирали. Това обяснява и защо през последните години цените продължават да растат. В наши дни Cossies в движение струват от 100 хил. лева нагоре, а „най-лачените“ екземпляри могат да стигнат дори до 200 хиляди.
Двата екземпляра от видеото вероятно няма да бъдат толкова скъпи, тъй като изглеждат доста занемарени. Синият Cosworth бил сред ранните екземпляри от 1993 г., като вероятно за последно е бил регистриран през 2004 г. Белият Escort RS е без регистрационни табели, но вероятно също е прекарал десетина години на открито или под някой навес.
Забележителното е, че и по двата автомобила няма липси, както и че са в оригинално състояние. Докато белият Escort има капаци на фаровете и бели джанти Compomotive, синият RS е напълно оригинален. Единият от двата бил само на около 20.000 километра (12.500 мили) според показанието на таблото.
Двата легендарни Escort-а гният сред боклуци от около 20 години.
Въпреки че изглеждат напълно изоставени за дълги години, по автомобилите не личат никакви повреди. Няма официална информация как колите са се озовали в бараката, но има различни теории за това. В коментарите под видеото потребител твърди, че и двата Cossies са били в Япония за известно време и след това са се върнали във Великобритания. Друг спекулира, че вероятно колите са крадени. Защото при по-внимателно вглеждане започваме да предполагаме, че белият екземпляр вероятно първоначално е бил боядисан в червено.

Мистериозни обстоятелства
Вероятно истината знае само сегашният собственик на колите, с когото The Bearded Explorer твърди, че поддържал връзка. Притежателят на „бегачките“ обаче нямал амбиции да продава нито от една от двето. Жалко, защото тези редки машини заслужават да бъдат спасени!