2016
Яко е да караш трактор! Атакуваш нивата, стряскаш птиците в нея, „пориш” браздите, не чуваш почти нищо освен шума на мотора, но за сметка на това обонянието ти е „заето” със „свежа” миризма на дизел. Една моя детска мечта ще се сбъдне. Макар и не точно по този начин: стъклената врата се плъзга почти като призрак, а погледът ми веднага пада върху широката седалка, която би пасвала идеално дори на камината в хола. Поемам въздух и се наслаждавам на атмосферата – явно и земеделските работници вече имат право на удобства. Най-новата степен на комфорта се казва Fendt 1050 Vario – с 500 „коня” това е най-мощният трактор в света. И неговите способности далеч не се изчерпват само с теглене.
Шест цилиндъра и работен обем 12,4 л
Когато гледате през предното стъкло, панорамата напомня на изглед пред ветрогенератор: поле, докъдето ти стига погледът. Работата под открито небе можела да бъде толкова прекрасна! Тракторът се издига на височина 3,60 м, широк е 2,95 м и тежи 14 тона – които далеч не са много за бранша. Под дългия и тесен преден капак работи 12,4-литров 6-цилиндров мотор на MAN с турбокомпресор с променлива геометрия. С помощта на бутон „шестакът” се събужда, а чрез джойстик от дясната страна се активира предавката. След това просто подавате газ и колосът потегля – но без да се тресе и тропа като някой „Беларус”, а нежно, тихо… и много мощно! Дори с „погалване” на педала чудовището се устремява напред. Автоматикът е безстепенен, седалката пружинира нагоре-надолу и машината бодро се носи с 60 км/ч по пътя. От калниците се чува шумът на гумите – грубият профил „трополи” по асфалта.
46-цолови колела: с тях по булеварите Fendt би бил крал
Fendt разполага с мощност в излишък: и докато моделът Dieselross от 1930 г. разполага само с шест конски сили и смехотворен въртящ момент, днес неговият пра-правнук генерира чудовищните 2400 Нм още при 1100 об/мин – почти десетократно повече, отколкото при 1,6-литров дизелов VW Golf. Вместо полирани „19-ки” като в някой „лачен” компактен автомобил селскостопанската машина използва 46-цолови джанти с гуми в размер 900/65 с диаметър 2,35 м. За разлика от автомобилите, тракторите имат нужда от мощност не за бързо шофиране, а за обработка на почвата. Всяка конска сила отгоре означава още по-широк прикачен инвентар, по-малко „минавания” на определена площ и по-кратко време. Широката 12 м верижна брана зад Fendt се забива в земята нежно като нож в масло. В добре изолираната комфортна кабина е спокойно като в майски ден на полето. За дългите работни дни по нивите специална кутия може да поддържа яденето топло, а напитките – студени. Аудиосистемата позволява да организирате дори градинско парти, а климатикът поддържа 21 градуса – идеалната температура за „офиса”.
Пълен с електроника
Всъщност сравнението с офис далеч не е пресилено: трактористът на 21-и век седи зад волана почти като служител в застрахователна компания зад бюрото си. Кабината е пълна догоре с електроника. Система TMS (Traktor Management System) e интелигентно автоматично решение за управление на машината – и изисква интелигентен водач. Компютърът с тъчскрийн от дясната страна контролира инвентара – в зависимост от конкретната операция и типа на обработваната почва. Посредством джойстик трактористът управлява скоростта, темпомата и позиционирането. 15 км/ч на нивата не са проблем, ако почвата е достатъчно рохкава.
И докато автономното движение по обществените пътища е с мъгляво бъдеще, на нивата Fendt няма проблем да оре сам – все пак тук няма нито насрещно движение, нито пешеходци. Специална навигационна система указва посоката за трактора с точност до 12 см. Където не стига GPS-сигнал, помагат сателити „Иридиум” – при това по целия свят. Помощниците обаче далеч не свършват дотук: перманентно двойно задвижване, автоматична система за контрол на налягането Vario Grip Pro, система за избор на противотежести Ballast Select и специална трансмисия и система за водене не позволяват на колоса да се окопае в някоя нива.
Машина за Русия
Fendt разработва супертрактора не за малките френски зеленчукопроизводители, а за големи стопанства с обработваема площ над 600 хектара, каквито има преди всичко в Полша, Русия и Украйна. Сред основните пазари обаче са също Германия и Австралия. Там подобни машини правят по 700-800 моточаса годишно, а според производителя животът на 1050 Vario е около 20 000 моточаса. С оглед на този факт цената от около 644 000 лева без ДДС е приемлива. По време на работа Fendt изразходва около 85 л дизел на час – а 800-литровият резервоар позволява цяла смяна с едно зареждане.
Fendt е един от големите производители на пазара на трактори – в Германия на тази компания се пада пазарен дял от 21 процента. Фирмата е основана през 1930 г., а от 1997-а е част от концерна AGCO, третия по големина производител на селскостопанска техника в света. Машините се правят в завод в Марктобердорф (Алгой, Германия). Там работят 3400 души, от които 400 инженери, които изпълняват индивидуални поръчки. В сравнение с каталога за аксесоари на Fendt ценовата листа на Mercedes S-клас прилича на малка брошурка – всяка селскостопанска машина се прави по индивидуална поръчка.