2016
Porsche Cayenne за по-малко от 20 000 лева? Това не е шега – благодарение на бруталната загуба на стойност. Но бъдете внимателни: офертите от автокъщите могат впоследствие да се окажат екстремно скъпи
Porsche Cayenne – никога няма да мога да си го позволя никога не казвай никога: след 9 години и много километри цената на този Super-SUV е спаднала от над 180 000 лева до ценовите равнища на нов Dacia Duster. Но потърсете в онлайн-борсите в интернет и ще откриете Cayenne от първата серия на цени под 20 000 лева! Обикновено това са само примамки, зад които не се крият съществуващи автомобили. Или – още по-лошо – продавачите не говорят немски и дори няма да ви разберат. AUTO BILD направи опит: „Обявили сте изгоден Porsche Cayenne. Кога можем да го видим?” Търговец номер 1: „AUTO BILD? Нее.“ Търговец номер 2: „Автомобил само за търговци или за износ.”
Търговец номер 3: „Продаден е.” Научихме нещо ново: толкова сложен в техническо отношение автомобил като Cayenne трябва да се купува само от будещ доверие търговец – и то само при доказуема история на автомобила и сериозен предишен собственик. Рискът от много високи последващи разходи е екстремно висок, само новите спирачни дискове и накладки на предната ос струват над 2000 лева. Естествено, може да не ползвате оригинални части и услугите на официален сервиз на марката и да смените маслото и филтрите сами – но въпреки всичко цените са високи. И ще разберете това болезнено, когато се повреди въздушното окачване, при проблеми с навигационната система или при лошо превключване на автоматичната трансмисия Tiptronic – тези ремонти не са по силите на вашия доверен монтьор в кварталния сервиз.
Затова един на пръв поглед изгоден Cayenne S с износени спирачки и гуми (все типични проблеми), на който му предстои сервизно обслужване, може с лекота да „изсмуче” допълнително над 10 000 лева от банковата ви сметка. Между екземплярите на „промоция” и препоръчителните, добре поддържани Cayenne има огромна разлика в цените. Офертите на пазара стартират от около 18 000 лева – но много често тези евтини Cayenne изобщо не се предлагат на частни лица. За да заобиколят задължителната гаранция на употребяван автомобил, много търговци продават евтините луксозни коли с високи рискове от скъпоструващи ремонти само на „джамбази” за износ. И ако все пак откриете евтин Cayenne при търговец, който продава на частни лица, в повечето случаи няма да получите допълнителната гаранция за употребявани автомобили. Няма компания, която да застрахова 9-годишен болид с 340 к.с. и пробег 150 000 километра срещу евентуални механични повреди. Тоест – ако искате да купите употребяван Cayenne и след това да не обявите фалит, трябва да огледате офертите при официалните дилъри на Porsche. Там мощните SUV-ове с проверена механика струват от около 40 000 лева – но получавате и истинска гаранция за употребяван автомобил, най-често 1 година или 50 000 километра.
Пробно шофиране Cayenne S от 2005
Нашият тестов автомобил е черен – и в съответствие с това е паркиран при търговеца на употребявани автомобили Black Car в Хамбург. Този Cayenne S е регистриран през май 2005 година и е оборудван много богато: автоматична трансмисия, въздушно окачване, стъклен люк на покрива, автономна отоплителна печка, голяма навигационна система с DVD-плеър отзад, кожена тапицерия с подгряване, теглич (прикачен товар до 3500 кг), ксенонови фарове, светлини при завиване, парктроник. Километражът показва пробег от около 150 000 километра, състоянието на автомобила е много добро. Като нов преди 9 години Cayenne е струвал над 170 000 лева. Сега търговецът иска за него само 32 600 лева.
Нашето впечатление при шофиране
V8 “захапва” мощно като при нов автомобил. Автоматичната трансмисия превключва без тласъци. Но на информационния дисплей постоянно се изписва съобщение за ниско напрежение – акумулаторът е за смяна.
Нашата оценка
Употребяваният SUV е загубил близо 140 000 лева от цената си като нов – като според Schwacke тази оферта е оскъпена с около 7 000 лева. Нашето мнение е: като се има предвид богатото оборудване и доброто състояние на автомобила, разумната цена на този екземпляр е 30 000 лева. Само че никога не бива да забравяте едно: шофирането на Porsche означава и разходи на нивото на Porsche …
Това ни дразни
До 2007 година загуба на охладителна течност при V8. Причината: течове от пластмасовите тръбопроводи (смяната им струва около 2000 лева) между двата реда цилиндри. Бързо изгаряне на лампи отпред поради вибрациите. Често се появяват пукнатини по бобините на запалването (около 100 лева парчето). Проблем на автоматичната трансмисия: дефектен клапанен блок (3000 лева). При бензиновите двигатели с директно впръскване от 2009 година има случаи на повреди на двигателя (задиране на буталата) заради лошо покритие на цилиндровите стени. Най-често двигателите са заменяни с нови по гаранция.
Материалът е публикуван в сп. AUTO BILD през 2014 г.