Какво трябва да знаем за ЕГР-а?


4
апр.
2018

Рециркулация на газовете при дизела и бензина

Може да ви звучи странно, но към двигателя може да се подават обратно собствените му отработени газове. Този технически трик намалява температурата на изгаряне при дизела, което редуцира образуването на опасните за здравето азотни оксиди (NOx). Вкараните обратно отработени газове изтласкват свежия въздух във всмукателния тракт, бедните на кислород отработени газове абсорбират част от топлината, отделяна при горенето, с което температурата на изгаряне бива намалена с няколкостотин градуса – тогава образуването на азотния оксид намалява драстично. Рециркулация на газовете има и при бензинови мотори. Тук тя помага за намаляването на разхода, тъй като чрез примесените газове дроселовата клапа може да бъде отворена повече. Така се намалява съпротивлението във всмукателния тракт, което двигателят трябва да преодолее, за да засмуче въздух.

Вътрешна и външна рециркулация на газовете

Рециркулацията на отработените газове при двигателите с вътрешно горене може да бъде вътрешна и външна. За вътрешната двигателят няма нужда от допълнителни компоненти. Отварянето на изпускателните клапани е регулирано така, че в началото на такта „пълнене” остават отворени за още малко – и по този начин част от изкараните преди това отработени газове отново отиват в горивната камера. При външната рециркулация газовете минават по външен тръбопровод (ЕГР-тръба) и отиват към всмукателния тракт. С помощта на охладителната течност температурата на върнатите газове в радиатора на ЕГР-а е намалена, което от своя страна сваля и температурата на горене.

Кога и в какво количество отработените газове биват добавени към засмуквания от двигателя въздух, се контролира от клапана за рециркулация на газовете – или ЕГР (от EGR – Exhaust Gas Recirculation). Този клапан най-често се състои от дисков клапан или шибър, който освобождава или препречва пътя на газовете към всмукателния тракт на мотора. С помощта на сензори като дебитомера или ламбда сондата компютърът за управление на двигателя определя точно необходимото количество и в зависимост от това контролира ЕГР-а. Механичното действие на ЕГР-клапана по правило се управлява електропневматично или електрически с помощта на моторче. В някои случаи ЕГР-клапанът е оборудва със сензор за позицията, който следи за коректното отваряне и затваряне на клапана или шибъра. Рециркулацията на газовете се осъществява само в режими на частично натоварване. При пълно натоварване рециркулацията на газовете би била контрапродуктивна, тъй като тогава двигателят се нуждае от максимално голямо количество свеж въздух, богат на кислород.

Дефектният ЕГР-клапан може да бъде „разкрит” по различни симптоми:

  • придърпване при подаване на газ
  • нестабилен празен ход
  • загуба на мощност
  • активиран авариен режим
  • увеличени стойности на азотните оксиди в отработените газове
  • светеща лампа за проверка на двигателя
  • черен дим от ауспуха
  • увеличен разход на гориво

И тъй като ЕГР-клапанът е изложен директно в потока на отработените газове, той е „най-чувствителната” част в системата за рециркулация на газовете. С времето саждите в отработените газове зацапват механизма на ЕГР-клапана, което пречи на отварянето и затварянето му. Към тях са добавени маслени изпарения от масления сепаратор, които се свързват със саждите. В следствие на това вредните емисии се повишават и се стига до проблеми като по-бавно „поемане” на газта или загуба на мощност. Когато клапанът не може да се отваря правилно, заради липсата на свеж въздух при пълно натоварване се стига до загуба на мощност и черен пушек от ауспуха. Ако ЕГР-ът блокира, докато е затворен, по време на шофиране може да няма никакви симптоми. Ще разпознаете дефекта единствено по значително повишените нива на азотните оксиди. Замърсен ЕГР-клапан (което е свързано и със замърсен всмукателен тракт) може да бъде причина и за увеличен разход на гориво. Понякога посочените симптоми се появяват временно, тъй

Този ЕГР бива управляван посредством вакуум. Когато дисковият клапан (отвътре) се отвори, той освобождава пътя за отработените газове във всмукателния тракт.

като ЕГР-клапанът се оправя от само себе си. Въпреки това човек не бива да игнорира появата им – защото те могат да настъпят повторно.

Друго доказателство за дефектирал ЕГР-клапан е запазена в компютъра грешка. При това невинаги е нужен сензор за позицията на ЕГР-клапана, който да разпознава недостигнатите зададени стойности на клапана. И други сензори също могат да „обадят“ EГР-а – например за температурата и за налягането, тъй като заради липсващите отработени газове дават по-ниски или противоречиви стойности. Ако грешки от подобен тип бъдат разпознати от сензорите, светва лампата за проверка на двигателя на таблото. Диапазонът на грешките при четене в паметта на компютъра е много голям. В най-добрия случай сензорът за положението на ЕГР-клапана регистрира дефект. Тогава се появяват съобщения за грешки като „пробив в изпускателния тракт” – ако ЕГР-клапанът е отворен. Естествено, съобщения за грешки, които не са свързани конкретно с ЕГР-а, могат да се дължат и на друго.

Да караме ли с дефектирал ЕГР?

По правило краткосрочни проблеми на ЕГР-клапана не са чак толкова страшни. Но ако дефектът е толкова сериозен, че двигателят влиза в авариен режим, трябва бързо да намерите сервиз. В случай че ЕГР-ът е постоянно отворен (разпознава се по загубата на мощност при пълно натоварване), перманентното вкарване на отработени газове във всмукателния тракт е oпасно. Прекалено високото им ниво може да доведе до неточно количество впръсквано гориво. Освен това при пълно натоварване става непълно изгаряне с образуване на прекалено много сажди, които могат да задръстят филтъра за твърди частици. В най-лошия случай проблемът може да доведе и до дефект в турбото.

Причини за дефектен ЕГР-клапан

Зацапани и блокирали ЕГР-клапани са познат феномен още от въвеждането на тази технология – причината се крие в механиката, която постоянно е изложена на потока на отработените газове. При някои модели обаче дефектите на ЕГР-ите са по-чести. В миналото много автомобили бяха оборудвани с ЕГР-и, които в рамките на 10 години и 200 000 км работиха безпроблемно. След избухването на Дизелгейт във VW при много от засегнатите модели самият производител направи софтуерен ъпдейт. В рамките на този ъпдейт ECU-то беше така препрограмирано, че ЕГР-ите да вкарват повече отработени газове и по този начин да бъдат намалени отделяните азотни оксиди. Като последствие много притежатели на автомобили с така модифицирани мотори се оплакаха от проблеми с нефункциониращи ЕГР-и.

Електрически връзки също могат да се окажат причината за дефект на ЕГР-а. Също и при тръбопроводите, както и при уплътненията може да има пробиви. При теч на маслото в зоната на цилиндровата глава или турбото образувалите се при изгарянето маслени пари могат да причинят много бързо зацапване на ЕГР-а. При подобни ситуации има смисъл от смяна или почистване на ЕГР-клапана само след като причината за нахлуващите маслени пари бъде установена. В системи с вакуум може да бъде друга причина за проблема. Заради пробиви необходимият вакуум се губи и ЕГР-ът не може да се отваря правилно. Неправилно действие на ЕГР-а може да се дължи и на развален дебитомер, дефектен преобразувател на налягане или неправилно функциониращ термовентил.

ЕГР-вентил на Lexus IS 220d. След свалянето на капака на двигателя клапанът е лесно достъпен – и демонтажът му е съвсем безпроблемен.

При съмнения за дефектен ЕГР първо той трябва да бъде проверен за замърсявания. Ако има подозрения за такива, почистването помага – така механизмът отново става подвижен. В търговската мрежа се предлагат спрейове за почистване на ЕГР-и. Някои производители на такива препарати рекламират, че продуктите им действали дори и при монтиран на колата ЕГР. Спрейовете се впръскват посредством маркуч във всмукателния тракт на двигателя, докато той работи. Принципно обаче чистенето се прави при демонтиран ЕГР – тогава коксувалите отлагания могат да бъдат отстранени не само с химически средства, но и механично.

Смяна и обучение на ЕГР-а

При някои модели до ЕГР-а се достига лесно, при други се налага да разглобите половината двигател, за да демонтирате клапана. При такива случаи е по-добре директно да смените ЕГР-а, а не само да рискувате с почистването му – защото при монтажа може да се окаже, че това не е било достатъчно, дефектът не е отстранен и се налага да повторите (заплатите) цялата процедура отново. При някои модели освен смяната на самия ЕГР се налага и тази на топлообменника му. След като ЕГР-вентилът е сменен, може да се наложи обучението му – със съответния диагностичен уред. Ето защо най-препоръчително е смяната на ЕГР-а да бъде направена в сервиз.

Сред известните производители и разработчици на ЕГР-вентили са фирми като Pierburg, Valeo и Delphi. В зависимост от модела нов ЕГР между 80 и 500 лева. В отделни случаи цената на ЕГР (обикновено – в комплект с радиатора) може да стигне до 1600 лева. Разбира се, към тях ще трябва да предвидите и разходи за труд. Най-неприятно е, когато заради ЕГР-а се наложи да бъде демонтирана половината ауспухова уредба заедно с колектора и турбото. В подобни случаи на майсторите може да се наложи да работят по 10 часа – и операцията да ви излезе скъпо. Ако ЕГР-ът е монтиран на по-леснодостъпно място, обикновено са нужни между 1 и 3 часа за смяната му. Липсата на строг технически контрол по време на годишните прегледи у нас отваря вратичка за много водачи изобщо да не сменят ЕГР-а – много сервизи предлагат възможност за неговото софтуерно изключване. Така ЕГР се нарежда на опашката „на ненужните“ след филтъра за твърди частици и катализатора – а нивата на отделяните от колата азотни оксиди се повишават значително.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >