FERRASSIMO

1304
2017

Качвате се, слагате колана, поемате си въздух. Стартирате двигателя и активирате шестото си чувство. Тъй като най-новият топмодел на Ferrari F12 се управлява като суперспортист от друга планета

След пет обиколки кончето и ездачът са загрели. Двукракият бърше потното си чело, а от ноздрите на чистокръвния жребец излиза червена кръв. Последното в действителност е така, тъй като вследствие на бързото препускане вентилационните клапи в предната броня се отварят и по този начин охлаждат спирачките. Относно останалите данни за състоянието на „cavallino rampante“ (тоест изправения на задните си крака кон), жокеят може да се информира от бордовия компютър: температурата на двигателя и на скоростната кутия са в зелената зона, а след дрифтовете гумите се нуждаят от почивка. Такава обаче няма – особено при тези 37 градуса на собствената писта, където новият F12 с професионалист зад волана взима обиколката за 1:23 минути.  Това би означавало почти 2 секунди по-бързо от легендарното Enzo. Хоби-шофьорите също биха се представили добре с най-мощния модел на Ferrari за всички времена. Гарантирано. При това F12 не е macchina molto arrabiata по примера на дериватите на Challenge, GTO или Scuderia. Допълнението към името Berlinetta обозначава по-скоро „Coupé с твърд покрив във формата на компактна лимузина“.  Това е премиерата на годината, тъй като наследникът на 599 GTB комбинира комфорта и предлаганото място на Gran Turismo с динамичния талант на суперспортен автомобил. Със 740 к.с. от V12 атмосферен двигател –с 40 к.с. по-мощен от вихрения Lamborghini Aventador. С 8700 оборота поставя нов връх за 12-цилиндров мотор. С 15 литра разход на гориво пък резултатът е с 30 процента по-добър от този на предшественика. Динамичните характеристики: 0–100 км/ч за 3,1 секунди, 0–200 км/ч за 8,5 секунди, 0–300 км/ч – не, за съжаление правата отсечка във Фиорано не достатъчно дълга за такава скорост. На празна магистрала обаче, в 4,30 сутринта, притежаващото коефициент на аеродинамично съпротивление от 0,299 F12 може да развие темпо от над 340 км/ч. С помощта на въздушен мост в предния калник, плосък под на автомобила и вентилирани отгоре задни калници се получава действие а ла вакуумна помпа. При 200 км/ч силата на притискане в сравнение с 599 нараства от 70 на 123 кг. Новото Ferrari не се шегува с намаляването на обема на двигателя. Мощността и ефективността са доста по-големи от тези на 599, но теглото е намаляло със 70 кг. Редуцирани са и размерите: 50 мм по-късо, 20 мм по-тясно, 60 мм по-ниско. С 460 мм центърът на тежестта е като на състезателен автомобил. Леко ориентираното към задницата разпределение на теглото (46:54 процента) наподобява повече на спортист със средно разположен двигател, отколкото на концепция с предно разположен мотор. Под по-здравата с 20 % алуминиева каросерия има новоразработено окачване на колелата, нов 6,3-литров агрегат, вдъхновено от 458 Italia управление, което се нуждае от само две завъртания от единия до другия край. Бързата обиколка на Фиорано за фераристите е сред най-запомнящите се събития в живота. Секунда преди спирането пред първия десен завой дигиталният скоростомер показва 240 км/ч. След това се налага не само да скочиш върху педала на спирачката, а да задържиш натиснато лявото лостче на волана, тъй като без помощта на спирачното действие на автоматичното превключване на по-ниска предавка ще финиширате встрани от пистата. Преди завъртането на волана десния палец натиска превключвателя за динамика „CT OFF“ – идеалната позиция за 30-градусово завъртане на задницата. Следващият завой на трета предавка с формата на S бива изминаван в такта на валс: колата се завърта надясно, после наляво, педалът на газта и управлението поддържат перфектно движението.  Подобни изживявания сме имали и в други модели на Ferrari, но едва F12 успява да постигне симбиозата между тотално спокойствие и радикална непосредственост.  Това може да се докаже – с цифри, на базата на сравнението с 599: ъгъл на завиване минус 15 процента, по-бърза с 20 процента реакция, по-малко с 15 процента странично накланяне, темпо на излизане от завоя с 28 процента по-бързо, по-добро с 5 процента спирачно действие. Продължаваме надясно нагоре и през моста, когато на хоризонта се появяват първите конуси.  Използваме случая, за поставим Manettino, тоест превключвателя на волана, на позиция „ESC OFF“. С това забраната за пушене е отменена, фотографът се радва, а курсът на акциите на Pirelli отново се вдига, тъй като гумите с размер 315/35 ZR 20 нямат никакъв шанс срещу 690 Нм дори и на трета предавка. Следва светкавично взимане на завоя, който би трябвало да бъде преодолян с още по-висока скорост. Ако F12 можеше да ми прости физиономията… Последното упражнение преди влизането в бокса е превъзходна крива наляво, за съжаление зрителите липсват, тъй като не са пожелали да дойдат на това събитие. В края на краищата F12 трябва да покаже на какво е способен по нормалните пътища. Затова през следващите три часа караме из планински район, където се редуват остри завои, тесни пътища и вълнуващи гледки. Двуместният модел показва и тук вече споменатата увереност със светкавични рефлекси. С натискане на бутон можете да регулирате амортисьорите и така и най-лошата пътна настилка бива добре поглъщана.  Нова е почти двойно по-бързата, двустепенна техника на регулиране, която покрива по-широк диапазон и която блести с почти телепатична способност за поглъщане.  По-големите спирачни апарати използват иновационна техника и по-агресивно разпределение на силата на дозиране – това скъсява спирачния път от 200 км/ч със седем метра.  В ежедневието по-решаваща е по-бързата с 20 % реакция. Тъй като спирачната система е регулирана с предварително налягане бруталната връзка между накладките и дисковете направо може да скалпира водача. В 16 часа е време за отседлаване, подсушаване и пиене на минерална вода и еспресо.  Докато червеният жребец получава нови гуми, кратковременната памет регистрира вълнуващите дрифтове, маневрите с късно спиране и кулминациите на оборотите. През този ден се превърнахме в герои – на „гърба” на този крилат червен жребец.

 

ИЗВОД

Разбира, 268 400 евро са доста пари. Но общата стойност е в реда на нещата. Все пак италианците представят с F12 един невероятно балансиран и перфектен в много отношения спортен автомобил. От една страна Berlinetta е просторна (багажник с вместимост до 500 л), комфортна и абсолютно пригодена за всекидневието. От друга стрна двуместният модел ускорява, управлява се и спира като един невероятен спортен автомобил, демонстрирайки първокласни качества по отношение на управляемостта и позицията на пътя. Браво, Ferrari!

 

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

V12, отпр. надл. • 4 клапана на цилиндър • работен обем 6262 куб. см • мощност 545 кВт. (740 к.с.) при 8250 об/мин • макс. въртящ момент 690 Нм при 6000 об/мин • задно задвижване • 7-степенна трансмисия с два съединителя • гуми 255/35 ZR 20 отпр., 315/35 ZR 20 отз. • Д/Ш/В 4618/1942/1273 мм • собствено тегло 1630 кг (в готовност) • разход на гориво 15,0 л А 98 Н • CO2 350 г/км • максимална скорост 340 км/ч • 0–100 км/ч за 3,1 сек • обем на резервоара 92 л

Цена: около 268 400 евро

 

От 1953 до 1965 Ferrari произвежда десет различни варианта на легендарния модел 250. 250 е заменен от 275 (1964–1968), както и от предлагания като Coupé и Spider 330 (1962–1968). Почти няма модел на Ferrari, който да се предлага в толкова много версии, както 365 (1966–1973). Гамата се простира от GTB/4 Daytona през GTC и GTS-вариантите до GT 2+2, GT4 2+2 и GTC/4. 550 (1996–2001), 575 (2002–2006) и 612 (2004–2010) излизат от завода  големи бройки – за първи път пожелание и с трансмисия от Формула 1. 599 (2006–2012) комбинира V12 с Transaxle-трансмисия на задната ос. Кулминациите бяха GTO с 670 к.с. и откритият модел SA-Aperta.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин