Smart: революция в градската среда


8
май
2017

В Германия 1998 г. сервира две изненади – Партията на зелените и Социалдемократическата партия печелят парламентарните избори, а Smart се прицелва директно в сърцето на обществото, макар да не печели всеобщата любов. Дали това е честно?

Той успя да ни учуди толкова много през 1998 г. Изглежда атрактивен, но е пълен с иновативни технологии, а 3-цилиндровият му дизел харчи около 3 литра на 100 км. През 1999 г. прави обиколка на света за 80 дни и се задоволява дори с 1,9 литра за същия брой километри. Облегалката на задната седалка се сгъва, а зад нея винаги остава малко място за багаж. Да, VW Lupo 3L TDI действително е симпатичен и удобен автомобил, но и твърде скъп. Всъщност това ли е темата на този материал? Всъщност – да. Защо хората винаги споменават Smart, когато говорят за духовити компактни автомобили?

Всичко тук вътре е толкова пъстро – Smart е хем високотехнологичен, хем изглежда като играчка.

ОК, признаваме, че в онези времена Lupo почти не се продаваше, но и на Smart не му беше лесно в началото. За критиците си швейцарският модел е кола за хора, които… не искат да имат кола – или поне не в познатия смисъл на думата. Авторът на материала е един от заклетите антифенове на Smart в края на 90-те години на миналия век. Незабравима за редактора е останала среща на улицата с промоекипа на марката. Той се състои от хора, които симулират добро настроение, облекли са пъстри дрехи, раздват флайери и предлагат пробно шофиране със Smart от първото поколение – кола, която е различна от всичко, което сме познавали досега. Тя не е просто по-шарена и по-къса, а изглежда като нещо, което човек с 50-и номер обувки е сритал здраво по задника.

ПРОВЕРЕТЕ ЦЕНИТЕ НА УПОТРЕБЯВАНИТЕ SMART В НАШАТА ОНЛАЙН БОРСА

Положението с предницата не е по-розово – тя също изглежда като оформена с удар, а по интериора явно са работили дизайнери на възраст дванадесет години. Отврат! Това кола ли е или касичка? Само дето няма отвор за монети на покрива… След като сяда в автомобилчето, авторът признава, че всъщност „креслата” са удобни, но за цялостната концепция на автомобила той е… твърде стар – както и за парчето, спечелило конкурса „Евровизия” през 1999. Все пак стилистите са си спестили опционалия китеник на мястото за краката, направо учудващо е, че срещу доплащане не се предлага дискотопка вместо кръглия оборотомер на арматурното табло.

Моторчето е скрито в задната част.

На отчаяния редактор му се налага да пътува в Smart веднъж през лятото на 1998 г. с въодушевен служител в рекламна агенция – типичен купувач на „мъника”. При всяка смяна на предавката на автоматизираната скоростна кутия собственикът се радва и възкликва „Готино, а?!”. Ритмичните движения на главата на пасажера всъщност не означават съгласие с казаното…

На мотото Reduce to the max (б. пр. „Редуцирай максимално”) е трудно да се противоречи. Въпреки това скоро ще има специални паркоместа за Smart. Maкар и в Германия напречното паркиране да не е позволено, това не попречи на отскочилите за бързо кафе гордо да оставят автомобилите си с насочени към бордюра предници. Те явно се връщат в историята и се сещат за най-малкото BMW, с врата между фаровете.

Със своята атрактивна визия Smart дава нова дефиниция на понятието „дизайнерски автомобил”.

А сега нека отговорим на любимия хаплив въпрос на противниците на Smart – защо хората си купуват миниатюрна кола, сглобена сякаш с части от детски конструктор? Кола, чието най-голямо предимство е, че не можете да вземете тъщата просто защото за нея няма място? Какво точно й е хубавото на тази 2,5-метрова въшка, чиито огромни врати дори не позволяват спокойно слизане (ако сте спрели близо до друг автомобил например)? Може би Smart има само една положителна страна и тя е, че който го кара, винаги ще намери свободни места за паркиране – при това във всеки град.

Шофьорите на Smart трябва да свикнат както с недозавиването, така и с липсата на комфорт.

Ето къде е разковничето на успеха на двуместния малчо. Той не си отстоява позициите, мъчейки се да бъде „готин”, а се доказва като изключително практично превозно средство – особено за разносвачите на пици, куриерите и за всички онези, чиято работа е свързана с обикаляне по много адреси и разнасяне на малко багаж. В някои градове нахалните и нахакани шофьорчета на Smart, които не дават и пет пари за правилата на движение и се мушкат навсякъде, са станали доста повече от порядъчните господа от кварталите със сгради в стар стил. Обаче компактната машина се кара и от симпатични хора – като болногледачки с пластмасови табелки на ризките например.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
AMG E 63 S… като „патрулка“!

29
ное.
2017

Не сте виждали такъв полицейски автомобил! Ние променихме Е-клас тотално – и си устроихме преследване на пистата Contidrom

Card image cap
Клубът на супербързите: Soleil Anadi

28
юли
2017

Ако искате да влезете в клуба на най-бързите автомобили, то моделът трябва да вдига поне 480 км/ч! Преглед на 73-те най-бързи и ексклузивни автомобили на света.

Card image cap
Състезание с екстремните модели на Volvo

2
февр.
2017

Най-бързият камион на света е Volvo. Дяволските 2400 к.с. го придвижват напред по-мощно от Porsche и други спортни коли. Противопоставихме това чудовище на един състезателен автомобил

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: