Рисковият безключов достъп: „Страх ни е за автомобилите ни“

19 000 автомобила се крадат годишно в Германия. Най-често те изчезват без шум и без следа. Посредством модерна техника крадците прихващат сигнала между дистанционното за безключов достъп и самия автомобил. Притежателите на автомобили са бесни и настояват индустрията да вземе адекватни мерки

0310
2017

МЕЖДУ ПОЛУНОЩ и два часа през нощта настъпва времето на автомобилните хакери. Тогава те сноват между жилищни сгради и градини. Тяхната цел: радиосигнали, излъчвани от дистанционното на автомобила, оставено в коридорите на къщите. Използват антените на усилвателите, чрез които се усилва и препредава сигналът между автомобила и ключа за Keyless-Go (безключов достъп). Крадците винаги действат по двойки: единият е до колата и натиска дръжката на вратата, като по този начин задейства запитването посредством сигнал до дистанционното за безключов достъп: „Наблизо ли си?“ Антената и усилвателят на съучастника до сградата улавят запитването и усилват и препращат сигнала вътре. Ключът си мисли – автомобилът е наблизо и в обсег, и изпраща обратно сигнала: „Да, съвсем наблизо съм.“ Автомобилът се хваща на тази лъжа, отключва вратите и дава възможност за стартиране на двигателя. Цялата работа е толкова удобна и лесна, сякаш ключът се намира в джоба на панталона. В Германия всяка година биват откраднати 19 000 автомобила със застраховка „Каско“. Статистиката няма данни за това колко от тях са жертви на разпространения от 2 години насам метод на кражба посредством сигнала на дистанционното за безключов достъп до автомобила.

Скрито: BMW-то е натоварено на камион след кражбата

Крадец на автомобили прихваща сигнала чрез антена

„Изглежда обаче, че това е най-разпространената форма на кражба на автомобили“, казва комисар Юрген Циперле от криминалната полиция в Брухзал (Баден-Вюртемберг). В днешно време нито един крадец не си цапа ръцете – използва се най-модерна техника. Устройствата за извършване на кражби може да се използват веднага и на черно струват няколко десетки хиляди евро; ако пък разбирате от електротехника и устройства за настройване на честоти, можете да си направите сами такъв уред (60 лв.). Още през януари AUTO BILD изпробва техниката за кражби – успяхме да отворим и стартираме 90 процента от колите. Един опасен пропуск в сигурността от страна на автомобилната индустрия – за сметка на притежателите на автомобили като Дитер Ф. „Не е редно нощем, когато лошите момчета се появят, да има ден на отворените врати“, казва мъжът от Южна Германия. На него и на съпругата му вече са им откраднати три автомобила: две Porsche Cayenne и BMW Серия 5. Едно от Porsche-тата е намерено от полицията в Рурската област – с открадната навигационна система. Полицаите смятат, че автомобилът е зарязан на пътя. „Случва се при всеки втори или трети автомобил“, казва Циперле. Възможна причина: Ако двигателят загасне – поради невнимание например – може да бъде отново стартиран с оригинален или програмиран за целта ключ. Случаят с BMW 550 на Беким O. е подобен. Вероятно крадците са се опитали да претоварят на товарен автомобил в гората откраднатото чрез прихващане на радиосигнала на дистанционното 550. При това BMW-то е опряло с дъно в земята и не е могло да бъде издърпано в камиона. Крадците просто са зарязали повредения автомобил.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин