БЪДЕЩЕТО НА МОБИЛНОСТТА се намира в хале с размерите на половин футболно игрище в индустриалната зона на Чандлър, предградие на Финикс, Аризона. Неколкостотин автомобила, всичките еднакви. Chrysler Pacifica Hybrid, бели, лесно разпознаваеми заради извивката на покрива. Вътре се намират 360-градусова камера и лазерен скенер. Тук няма човек зад волана – водачът от плът и кръв е излишен. Автомобилът представлява високотехнологична обвивка за споделено пътуване. Управлявана от система, която трябва да функционира по-добре от човека зад волана.

Добре дошли при Waymo (съкратено от Way of Mobility). Фирмата е собственост – също както и Google – на американския концерн Alphabet, награден неотдавна като най-иновативната фирма на 2019 г. Тук, в Аризона, Waymo тества от две години насам автономното шофиране по обществени улици. На магистралата обвивката пада. Автомобилни производители като Tesla имат частично автономни автомобили до Level 2, но за посестримата на Google фирма Waymo има всичко или нищо.

„За нас няма Level едно до пет. За нас съществува автономно или неавтономно“, обясни шефът на Waymo Джон Крафчик на AUTO BILD по време на посещението си в Хамбург през ноември миналата година – и ни покани на тестдрайв в Чандлър. И ето ме, седя на задната седалка на Chrysler и чувам компютърен глас. „Сега сменям пътната лента“, преди, сякаш направляван от призрачна ръка, автомобилът да премине в лявата лента на високоскоростния път. Автомобилът съобщава за предстоящата маневра, за да не се чудя какво прави. Макар че пред мен отляво по време на пътуването из града седи служителката на Waymo Анджели, тя не прави нищо друго освен да гледа през прозореца. Вероятно се дължи на страх – макар че от 2019 г. по улиците на Чандлър се движат коли на Waymo само с пасажери на борда.

Пътуването из Чандлър ни показва колко напреднал е вече автопилотът на Waymo. Chrysler се движи плавно, но не и прекалено предпазливо. Ограниченията на скоростта биват стриктно спазвани. Дори завоят наляво на улица с четири платна функционира без проблеми. Когато светофарът пред нас светва жълто, моят шофьор робот решава за милисекунди да спре. Впечатляващо е – и почти толкова страшно. Системите на Waymo са в състояние да гледат едновременно във всички посоки на разстояние 300 метра – за да разпознават опасностите. През деня и през нощта. Също и при лек дъжд. На това не е способен нито един човек.
Продължете на следващата страница