Бичът за Downsizing-двигателите и защо да избягваме твърде ниските обороти


6
мар.
2020

Още една причина, която благоприятства LSPI, е моторното масло. При много двигатели с висока степен на сгъстяване се използва масло с нисък вискозитет (напр. 0W 16, 0W 20). То е изключително „тънко“, за да бъде триенето в двигателя максимално ниско (с цел икономия на гориво). В резултат на това обаче то може да се разположи върху голяма площ в цилиндъра и да бъде перфектен „притегателен център“ за остатъците от неизгоряло гориво. Освен това маслено-горивната смес се запалва много по-бързо, отколкото само чистото гориво – така че преждевременното запалване е предварително заложено.

Причините са LSPI още не са изяснени напълно. Но преди всичко производители на масла като Liqui Moly или Tunap изследват феномена и се опитват да открият причините за него. И все пак експертите са единни около становището, че LSPI е проблем, който е дошъл заедно с Downsizing-a. И това може да има фатални последици. Експлозиите, които се създават заради LSPI, могат да „убият“ мигновено двигателя. LSPI настъпва преди момента на запалване на гориво-въздушната смес, т.е. дълго преди буталото да е достигнало горна мъртва точка. Експлозията става, докато обемът на горивната камера продължава да намалява. При това се създава огромно налягане, което буквално може да разкъса буталото.

Каква е разликата между LSPI и „чукането“ на двигателя?

И при т.нар. „чукане“ (или детонация), познато по-скоро от олдтаймерите, става въпрос за неконтролирано изгаряне на горивото. Затова и много хора определят LSPI като „чукане“. Двата феномена обаче се различават по някои признаци:

  • „Чукането“ (детонационното горене) е разпознаваемо преди всичко по характерния звук на мотора и по правило може да бъде предотвратено чрез регулиране – напр. при чукане моментът на запалване бива изместен. LSPI по правило въобще не бива възприеман акустично от шофьорите, тъй като се появява много неравномерно. Това явление не може да бъде предотвратено и чрез антидотационното регулиране на двигателя.
  • За разлика от „чукането“, LSPI не става при високи обороти, а по-скоро – в ниските. Освен това предварителното запалване настъпва най-често при студен двигател.
  • LSPI обикновено е значително по-силно от „чукането“, защото създава разрушителна експлозия.
  • LSPI настъпва дълго преди заложения момент на запалване, докато буталото още отива към горна мъртва точка, т.е. когато горивната камера намалява обема си. Обикновено „чукането“ се проявява, когато буталото е преминало през ГМТ и обемът на горивната камера отново се увеличава.
Бутало, увредено вследствие на преждевременно възпламеняване на гориво-въздушната смес.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >