2020
Твърде вероятно Испания да стане европейски шампион. В новата дисциплина по изобретяване на средства за ограничаване на скоростта. Полегнали полицаи с различна височина и профил ви очакват навсякъде из пътната мрежа. Стръмни, маркирани, шумящи, неочаквани – те просто са навсякъде, за да поставят пред изпитание нервите на водача и най-вече неговия автомобил. Всъщност перфектните условия за тест на новия GLB. Защото този Mercedes със завидно лакома жажда поглъща всяка неравност, която среща на пътя. Качество, което е по-скоро рядкост в неговия сегмент. Най-сетне отново един SUV, който иска да бъде и нежен, а не просто спортист. Автомобил за удобство и удоволствие.
Дори само външният му вид го откроява от общата картина. По-скоро ръбест, с почти отвесно предно стъкло, задница във форма на кубче, този модел напомня за набитите момчета в портфолиото на Mercedes като GLS или G-класа. Той няма намерение да се спотайва, а се стреми да бъде забелязан. GLB се бори за повече място не само в купето, където вече може да разполагате с трети ред седалки, което е съществено предимство за необятния китайски пазар.
Качването отзад не е невъзможно за възрастни, но в никакъв случай забавно, както за децата, щом таткото на съученик реши да закара половината юношески отбор за тренировка по футбол до стадиона или когато цялото семейство в пакет с домашни любимци се отправи на пикник през уикенда. Версията със само пет места пък побира между 565 и 1800 литра багаж. С тези технически параметри GLB смело навлиза в територията на семейната икона Е-класа Т-модел. В същото време това чудо на пространствените решения е дълго само 4,63 м и е осмият, най-голям, член на компактното семейство на Mercedes.
Затова не е изненада, че интериорът му ни е вече добре познат от А- и В-класата, но тук седите с десет сантиметра по-високо. Нови са и изгледът върху ръбестия преден капак, и почти перфектният обзор през също така високо позиционираните стъкла. Големият MBUX кокпит със своя панорамен дисплей ще се хареса особено на хората, които обичат често да сменят профилната си снимка във Facebook през мобилния телефон. На моменти разнообразието от менюта и подменюта е сериозно предизвикателство за водача, поради което Mercedes обмисля средносрочно да предложи като алтернатива и по-стегната версия на MBUX с по-малко на брой функции.
На практика темпото в GLB задава не електрониката, а приятното окачване. С най-голямото междуосие между всички побратими компактни от 2,83 м симпатичният SUV без преувеличение се носи над асфалтови неравности и разместени от времето павета. Амортисьорите са по-меко настроени, особено ако правите сравнение с по-късия GLA, адаптивното окачване остава приятно кадифено дори в спортен режим, без да губи самообладание при резки завои. Вероятно за някои VW Tiguan има по-директно управление, за други BMW X1 e по-добрият модел при слалома между конусите, но GLB е създаден да глези преди всичко пътниците на борда. Добре познатото, класическо предимство на Mercedes. Саундтракът за доброто настроение в купето идва от три чисти 2-литрови дизелови агрегата с мощност от 116 до 190 к.с. Сериозен въртящ момент имате още в ниските обороти. В този GLB отричаният от мнозина дизелов мотор може да изживее своя Ренесанс. Мощният 220 d за 84 257 лева с ДДС тежи със задвижване 4х4, 8-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител и екстри 1735 кг. При това по време на тестовото ни шофиране бордовият компютър отчиташе среден разход от 6,5 л на 100 км. Скромна препоръка от AUTO BILD е 200 d със 150 к.с. и предно задвижване, който се предлага за доста по-малко – 75 338 лева с ДДС.
А цената при GLB бързо може да порасне. За това с лекота се грижи богатият набор от съблазняващи екстри, които си заслужава да разгледате. От друга страна, пестеливото отношение към тегло и цена също отива на този Mercedes. Доказателство е версията с малкия бензинов двигател. GLB 200 тежи 1555 кг, благодарение на което се движи изключително пъргаво, като в същото време едва ли ще усетите, че зад неговите 163 к.с. се крие същият компактен 1,33-литров двигател като в А-класата. Цената му с ДДС е 72 758 лева.
Разбира се, нивото на комфорт и безгрижност може още да се вдигне. Например с очаквания на по-късен етап електрически EQB, който силно се надяваме да се предлага и в България. Но преди това да стане възможно, производствените мощности на Daimler в Мексико трябва да смогнат на настоящите поръчки. А те още сега не са подценяване…
ИЗВОД
Просторен и многостранен SUV със звезда на предния капак, който се отличава от актуалната тенденция на гладък дизайн в сегмента. Този модел ще има успех: като по-финия Tiguan или като по-достъпния Land Rover. На фона на GLA и GLC новакът също се откроява приятно на пътя.