Renault 8 Gordini (1964): със статус на икона

2908
2022

Макар Renault да се фокусира върху автомобили за всекидневните нужди на хората, производителят не игнорира и желанията на клиентите с бензин в кръвта. Именно за този кръг потребители се раждат „наточените“ модификаци с по-висока степен на сгъстяване или спортни всмукателни колектори. Моделите Renault с почти плаха скромност изковават легендата около 4CV и Dauphine, които печелят легендарните ралита „Монте Карло” и „Корсика”.

За да задоволи „мераците“ на по-младите, през 1964 Renault лансира Renault 8 Gordini. Малкият седан е преработен от специалиста Амеде Гордини, който „изстисква“ 95 к.с. от стандартен 1,1-литров двигател. Цветът Bleu de France (френско синьо) е подчертан от двете бели линии, дело на публициста Marc Pampuzac и стилиста Gaston Juchet. Тази стилистика остава в сърцата на феновете на марката до ден-днешен. Ражда се митът Gorde, допълнително подсилен през 1966 с 1300-кубикова версия и характерните четири фара.

Gordini е символ на страст и своеобразен бунт на младото поколение, което се бори за еманципация. Gordini привлича почитатели от по-малко елитен спорт, превръщайки се в колективна страст както за пилотите, така и за зрителите. Макар оригиналните планове да са за производството на само 1000 автомобила, 8 Gordini привлича 11 600 клиенти въпреки цената си (почти колкото два стандартни модела Renault), а оттам постига и статус на икона. Това е златната ера на Gordini, ерата на Blue 418.

Още по темата


ƒ