2021
Колкото и голям опит да е натрупал зад волана, автомобилният експерт понякога, макар и в редки случаи може наистина да бъде приятно изненадан от автомобил, който няма нищо общо със стандартната конфекция.
Както днес, така и преди повече от половин век, преобладаващата част от професионалните дизайнери работят по набор от критерии, продиктувани от прагматичните фирмени приоритети и много малко от тях разполагат с достатъчно свобода, за да създадат нещо, което може да достави истинско удоволствие на потенциалния собственик. Веднага след като човек се настани зад волана на Giulia Spider, става ясно, че тази Alfa Romeo е създадена точно с такава цел. Още след първия километър това впечатление се затвърждава и водачът неусетно се слива в едно цяло с колата, наслаждавайки се на всяка минута на пътя.

В известен смисъл Giulia Spider е амалгама от два модела. Структурата на каросерията е почти същата като на Giulietta Spider, но от юли 1962 г. автомобилът вече разполага с по-голям 1,6-литров двигател от Giulia и много големи като диаметър дискови спирачки на предните колела. Както при всички модели на Alfa, двигателят е с два горни разпределителни вала, задвижвани с верига, а блокът, картерът и главата са изработени от алуминий. Той работи на празен ход толкова тихо, че понякога създава усещането, че е изключен. Изпускателната система също е доста дисциплинирана, така че собственикът може спокойно да поддържа високи обороти в градски условия, без да се притеснява, че ще стане център на вниманието. Колата обаче разгръща своя истински потенциал извън града. При този гъвкав двигател първоначално изниква известно колебание, какво да се прави с толкова много предавки, но преходът между тях е много точно разчетен за всяка ситуация на пътя. Първата е много ниска, напълно достатъчна, за да потеглите от наклон без почти никакво приплъзване на съединителя.

Втората и третата също са сравнително ниски с голяма разлика от четвъртата (директна) предавка, която ви изстрелва до 145 км/ч, а на пета с лекота достигате максималната скорост от 171 км/ч. Лостът на предавателната кутия изглежда прекалено дълъг за спортен автомобил, но той работи с прецизни, плавни и много кратки движения. Навлизането в завой с висока скорост и дори рязката промяна на посоката не водят до дестабилизиране и във всяка ситуация колата е добре балансирана и напълно подвластна на контрол. Дори при силен вятър и скорост от около 160 км/ч водачът може да свали ръцете си от волана, който е способен да компенсира всякакви отклонения от правата и да поддържа постоянния курс. Всъщност кормилното управление е много леко, дори при маневриране на паркинг.

Както може да се предположи, проектираната и изработена от Pininfarina спортна каросерия се отличава, не само с изящен дизайн, но и с отлично изпълнение, много високо качество на покритието и изненадваща за един открит двуместен автомобил здравина. В конструкцията на Giulia Spider се откриват и някои несъществени недостатъци, като например неудобно поставеният под таблото лост на ръчната спирачка (тип чадър), който трябва да се издърпа много силно с двете ръце. Спускането на покрива също е малко затормозяващо, тъй като изисква освобождаването на пружинните фиксатори от всяка страна и прибиране на твърдата рамка в отвора зад седалките. Независимо от тези незначителни неудобства, притежаването на толкова стилен и емоционален спортен кабриолет е рядко удоволствие, което трябва да се преживее.

Представеният от нас автомобил – Alfa Romeo Giulia 1600 Spider, модел 1963 г. е реставриран през 2019 г. от специализираната столична фирма Classic Cars BG Ltd, като до днес има многократни участия в редица авторитетни конкурси, откъдето винаги си тръгва с високи и много престижни отличия.
Извод
Притежаването на качествен спортен автомобил е незатихваща страст, както днес, така и преди повече от половин век. Когато обаче той е дело на Alfa Romeo, усещането за динамика и темперамент в комбинация със сигурност, изисканост и стил, е наистина ненадминато. Стойността на тези колекционерски реликви, както в материален, така и в културен аспект, е в състояние на непрекъснат възход.