Електромобилите – изключително скъпи за ремонт след ПТП, но катастрофират по-рядко

0611
2023

Ремонтите на електрическите автомобили след катастрофа се оказват твърде солени, показват проучвания от Германия и САЩ. Колко по-скъпо е отстраняването на щети и по-често ли от моделите на ДВГ участват в инциденти от тези на ток? Ние ще ви разкрием най-важната информация по казуса

Ще ви излезе скъпо, ако искате да ремонтирате електромобил след катастрофа: в САЩ например отстраняването на щети от ПТП при Tesla излиза средно с 1350 долара (около 1275 евро) повече, отколкото при автомобил на двигател с вътрешно горене. Това установява американската компания Mitchell, доставчик на диагностичен софтуер за американските автосервизи.

По данни на Mitchell при Polestar, Rivian и Lucid ремонтите били дори още по-скъпи – средно с 2500 долара отгоре. От друга страна, поправките на други, по-скромни модели електромобили, се оказват незначително по-скъпи от тези при конвенционалните на ДВГ: с около 269 долара (изчислено за третото тримесечие на 2023 г.).

Общата тенденция, че отстраняването на щети от ПТП при злополука с електрически автомобили е значително по-скъпо, отколкото при модели на ДВГ, се потвърждава и от проучване на Асоциация на германските автомобили застрахователи (GDV). Според неговите резултати разходите за ремонт на електромобили били „30 до 35 процента по-високи от тези при сравними модели с двигатели с вътрешно горене“, казва управляващият директор на GDV Йорг Асмусен. За GDV тази констатация била „тревожна“.

Обявяване на автомобила за „тотална щета“ и потапяне за гасене – понякога ненужно

Част от увеличението на разходите за катастрофиралите електромобили се дължи на липсата на опит с новата технология. GDV установява, че ударени електрически МПС често биват потапяни във вана за гасене от прекомерна предпазливост. Тази стъпка, която е задължителна при пожар на батерията, винаги превръща автомобила в „тотална щета“. От GDV се оплакват също, че цените за ремонт на електрически автомобили в сервизите понякога били твърде „надути“. Освен това при повреда на батерията често я сменяли цялата – а не отделни нейни компоненти, което би излязло значително по-рентабилно.

Германските застрахователи недоволстват, че след ПТП при електромобилите често се налагала смяна на цялата батерия – вместо на отделни компоненти, което би струвало значително по-малко.

Застрахователната индустрия призовава всички производители на електрически автомобили да направят повече, за да гарантират безопасността при инциденти. Батериите трябвало да бъдат по-добре защитени от увреждане при катастрофа. Освен това все още липсвали достатъчно меродавни диагностични данни за определяне на степента на щетите и последващите ремонти, подчертават от GDV. Сервизите, фирмите за пътна помощ и противопожарните служби трябвало да преминат по-широкообхватно обучение за безопасно и рентабилно боравене с увредени батерии.

Електромобили участват по-рядко в ПТП-та

И накрая добрата новина: анализите по отношение застраховката „Гражданска отговорност“, направени от GDV, показват, че при електрическите автомобили вероятността водачът да причини щети при ПТП била значително по-малка (с 5-10%). Размерът на щетите по каско бил дори с 20 процента по-нисък. Мотивите за това обаче не посочени. Възможно е те да бъдат свързани с по-неагресивния стил на шофиране, който шофьорите на електромобили следват, за да не изтощят батерията.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин