2018
В наши дни турбокомпресорите при дизеловите и бензиновите мотори са толкова разпространени, че почти не останаха двигатели с вътрешно горене без система „за изкуствено дишане“. В някои агрегати турбините са дори две, а има и такива дори с три или четири. И тъй като валовете на турбокомпресорите развиват до 300 000 об/мин, става въпрос за много чувствителна техника, която лесно може да откаже. Често пъти се нарушава мазането на вала, върху който от едната страна се върти турбинното колело (задвижвано от отработените газове), а от другата – компресорното (което нагнетява свеж въздух в цилиндрите).
Валът на турбото лагерува в ултратънък маслен филм. Когато подаването на масло бъде нарушено (например заради коксуване на масло в тръбопроводите), валът може да се пропука. В следствие на това се получава разбалансиране и лопатките на турбинното и компресорното колело задират в корпуса – което води до тотална щета за турбото и застрашава мотора заради опасност от попадане на метални частици в цилиндрите. Сериозни повреди по турбото има и заради задръстени филтри за твърди частици, прекалено много обороти на турбото или дефекти, свързани с външни тела.

Toва турбинно колело е станало на парчета: в случаи като този задължително трябва да се провери внимателно дали някое от тях не е попаднало в двигателя
Значително по-малко драматични са дефектите, свързани с управлението на турбината. Колко налягане може да създава тя, определя aктуатор, който или отваря клапан (Wastegate), или контролира система за променлива геометрия (VTG). При мембраната, пружината или самия механизъм на актуатора също може да има проблеми. Това обаче изобщо не е причина за смяна на цялото турбо. Въпреки това много сервизи биха направили тази смяна. При турбини с променлива геометрия, монтирани почти само на дизели, заради саждите в отработените газове лостчетата стават трудноподвижни или въобще не мърдат. За отстраняване на дефекта е достатъчно само почистване.
Подозрения за проблеми с турбото? Ето как да действате |
При съответните симптоми (ниско налягане на маслото, странен дим от ауспуха, загуба на мощност, загуба на маслото, нетипични звуци като свирене) закарайте автомобила за проверка в сервиз. |
Често дефектите на турбото се разпознават много бързо. Чрез радиален или аксиален луфт на вала специалист веднага ще „напипа“ проблема. |
Сервизът демонтира турбото, анализира проблема (или го изпраща на специалист в тази област) и отстранява причината за дефекта – напр. запушен маслен тръбопровод. |
Когато повредата е свързана със счупени части, двигателят трябва да бъде изцяло проверен и почистен. Това се отнася и за компоненти като интеркулера, който може да бъде омаслен. |
След отстраняване на всички причини за повредата и (евентуално) на последващите щети по мотора, новото или ремонтираното турбо се поставя и се изпробва. |
Много е важно дефектите по турбото да бъдат установени максимално рано – защото в противен случай могат да бъдат засегнати и други части по двигателя. При загуба на масло, нетипичен пушек от ауспуха, загуба на мощност и свирене от областта до колектора имате основание да подозирате турбото. Ако щетата е толкова сериозна, че се налага цялостен ремонт, от специализирания сервиз ще получите рециклиран турбокомресор при предаване на повредения. По този начин здравите компоненти на дефектиралото турбо няма да отидат на боклука, а ще бъдат използвани за друг автомобил. Преди да бъдат доставени на клиента, рециклираните турбини биват тествани на специален стенд – като някои фирми дават до три години гарания. В зависимост от модела, цените за рециклирани турбокомпресори (за Германия) вървят от 200 до 600 евро, у нас са по-ниски. Обикновено чисто ново турбо от производителя на колата излиза поне двойно повече.

Следи от контакт с чуждо тяло по лопатките на компресорното колело. При висок пробег лопатките се „изглаждат“ – което води до загуба на мощност.
Ако след ремонта отново има проблеми с турбото, причината може да бъде в неправилен монтаж. В повечето случаи обаче дефектът, който първоначално е довел до проблема, не е бил отстранен – така че само със смяна на турбото невинаги става. Преди новият или ремонтираният турбокомпресор да бъде монтиран, трябва да бъде открита причината за проблема напълно еднозначно и после да бъде отстранена.