Mercedes-Benz SSK… made in Bulgaria!

1702
2023

Кирил Николаев е добре познат в средите на автомобилните ентусиасти в България и чужбина. Той е творец по образование и голям почитател на историческите автомобили, като още преди повече от 30 години превръща своята детска мечта в професия. Фирмата му “Спорт профи”, основана още през 1990 г. е специализирана в реставрацията на класически превозни средства и е първата и единствена в страната, която произвежда ръчно изработени уникати на ретро автомобили. Кирил Николаев прави по един такъв на всеки 3-4 години, като основната част от проектите му представляват реплики на легендарни предвоенни модели Mercedes-Benz.

Дори и специалист трудно би разбрал, че автомобилът е направен изцяло на ръка, което се отнася не само за външните панели на каросерията, но и за шасито, окачването и интериора

С течение на времето, произведенията му стават все по-съвършени, по-прецизни от техническа гледна точка и много по-близки до оригиналните образци, от които са вдъхновени. Това в особена степен важи за най-новия му проект, показан за първи път през юни 2021 г., който е точен аналог на легендарния спортен Mercedes-Benz SSK, произвеждан от 1928 до 1932 година. Кирил Николаев отдавна харесва тази кола и след задълбочено проучване и дълга предварителна подготовка, започва изработването на нейно копие, като само намирането на оригиналните чертежи и документация му отнема две години, а след още две автомобилът е напълно завършен.

Спомня си, че преди десетина години единственият оригинален образец на SSK, оцелял до днес е бил продаден на търг за 12 милиона долара. В края на 20-те години са направени само три екземпляра от версията роудстър с олекотена спортна каросерия, като нито един от тях не е запазен в своя автентичен вид. Това, което може да се види днес на международните ретро изложения са само добре възпроизведени дубликати, при които са използвани много оригинални детайли. Неговият екземпляр обаче се различава от всички тях по това, че е направен изцяло на ръка, както впрочем и всичките му предишни проекти.

Българското копие на SSK се отличава с много прецизно възпроизвеждане на всички подробности, характерни за оригиналния модел, включително и най-дребните детайли

Изработката на автомобила се отличава с много висока техническа прецизност и пълно визуално сходство с оригиналния модел, което се отнася дори и до най-дребните и второстепенни детайли на каросерията. Кирил не одобрява първия вариант и след усилена работа за период от година и половина, решава изцяло да го преработи, така че да отговаря напълно на историческата достоверност.

Изключителният SSK се превръща в легенда още в годините, в които се състезава. Печели три пъти престижната автомобилна надпревара Миле Миля, която се провежда в Италия от 1927 до 1957 г. Първата такава победа е завоювана през 1931 г. от германския пилот Рудолф Карачола с Mercedes-Benz SSK, като това е и първото от общо три състезания, спечелени от чужденец, чийто автомобил не е италиански.

Интересно е да се отбележи, че SSK е последният модел, проектиран от Фердинанд Порше за Mercedes-Benz, след което той напуска, за да основе собствена компания. Буквеното съкращение на модела се дешифрира като представител на серия „S“ в спортно изпълнение (S = Sport) с къса база (K от „Kurzer Radstand“). SSK е снабден с 6-цилиндров компресорен двигател с работен обем 7 литра и достига макс. скорост от 190 км/ч, с което се превръща в най-бързия сериен автомобил за своето време. Доста сходни са и техническите параметри на репликата на Кирил Николаев. Тя разбира се не е изпробвана в реална автомобилна надпревара, макар че може би е само въпрос на време и това да стане. През последната една година обаче българският двойник на SSK предизвиква огромен интерес на всички събития от нациналния ретро календар, в които взима участие, като винаги си тръгва с високи отличия и единодушно одобрение от страна на публиката и журито.

ИЗВОД

SSK е един от най-емблематичните исторически модели на Merceds-Benz и символ на цяла епоха. Това че такъв уникат (макар и във вид на прецизно копие) е направен в България, е не само повод за гордост, но и показател за утвърдения през годините професионализъм и висока автомобилна култура на нашата ретро сцена.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин