2017
ЗВЪНИ ТЕЛЕФОНЪТ. ТЪРСИ НИ ХЕСЕЛ ТЕРПСТРА (35), собственик на автосервиз Autobedrijf Terpstra в холандския град Сексбирум. Хесел ни е стар приятел и сега иска да ни подари нещо: „Имам тук едно BMW Серия 5, Е39. Ще ви го дам като автомобил за продължителен тест!“ И звучи страшно въодушевен от идеята. Но ние не сме. „Съжаляваме, Хесел, ама какво му е интересното на едно старо Е39?“. Отговорът: „991 000 километра!“. След два дни вече сме на път към Холандия. Как ли изглежда една „петица“ на близо 1 милион километра? И как ли се управлява автомобил, който е обиколил земното кълбо 25 пъти? Искаме да разберем това и взимаме колата в нашия автомобилен парк. Последните километри до милиона ще са наши! Когато пристигаме в сервиза на Хесел, там ни очаква Йоханес Руген (54), предприемач и предишен собственик на предстоящия милионер.
Симпатичен, енергичен мъж, чийто разказ ни обяснява външния вид на автомобила. “ ВМW-то ми беше работен автомобил. Пътувам много и надалеч, най-вече по германските магистрали.“ Ами външните следи от стотиците хиляди километри? „Няма значение. Колата трябваше да функционира, нищо повече.“ А това много ни радва. Понякога на пазара се появяват перфектно поддържани автомобили с огромен пробег, които са карани само при слънчево време по междуградските пътища. Но тази „петица“ е експлоатирана тежко. „Гонена“ е с пълна газ по магистралите, влачила е тежки ремаркета с теглича си. Без особени гриж . Подобни автомобили обикновено „увяхват“ доста по-рано.
Какво е трябвало да бъде сменено и ремонтирано, за да се постигне този астрономически пробег? Може ли автомобилът изобщо да бъде сигурен на пътя? Заедно със собственика на автосервиза и предишния собственик разглеждаме сметките от 2000 година насам, когато Руген купува тригодишния употребяван автомобил с пробег 136 000 километра. И сме удивени. Нов двигател? Не. Поне основен ремонт? Не. Единствено при пробег 650 000 километра е сменена цилиндровата глава. Ами скоростната кутия? Чувствителната автоматична трансмисия сигурно е сменяна? Не. Дори и маслото не е подменяно. Е, да, при пробег 800 000 км е претапицирана шофьорската седалка, монтирани са нови фарове, тъй като стъклата на старите са били „ослепели“ като след песъкоструйка. Няколко пъти е сменяно и предното стъкло.
Има и други следи от тежкото всекидневие по магистралите: очуканата от камъчета предна част изглежда ката след взривна граната, на дисплея функционира само километражът – което също е постижение. А който се интересува с колко км/ч се движи в момента, трябва да отмести кожените парцалчета встрани, за да види стрелката на километража. Счупената дръжка на вратата до водача и множеството вдлъбнатини са мълчаливите свидетели на един активен автомобилен живот. Сериозните поражение от корозия се дължат по- скоро на соления въздух по Северното крайбрежие на Холандия, отколкото на пробега. Спазвайки принципа „Който изисква, трябва и да дава“, Руген сменял маслото на всеки 10 000 километра.

Шефът на сервиза Хесел Терпстра (вляво) и предишният собственик Йохане Рутен (вдясно) разговарят със сътрудника на AUTO BILD Малте Бютнер
Често са сменяни и тампоните по окачването и спирачките. Въпреки че почти нищо съществено не се е повреждало, за всичките тези години собственикът е похарчил над 100 000 лева за консумативи и ремонти. Автомобилът е изгорил и около 77 000 литра дизелово гориво, всяка година е навъртал 60 000 километра. Любопитни сме, искаме най-сетне да покараме колата. Но въпреки дългото въртене на стартера моторът не „пали „. „Ниска компресия!“, смее се Хесел и показва малкия бутон под арматурното табло. „С него се удължава работата на подгряващите свещи.“ И наистина. 15 секунди по-късно редовият „шестак“ замърква меко и равномерно, сякаш е нов. Автоматичната трансмисия превключва нежно.
Прецизното кормилно управление и тихите шумове при движение ни изненадват приятно. Вечерта, по германската автомагистрала, подаваме внимателно газ, до 160, 180 км/ч, после дълго време се движим с 200 км/ч без никакви проблеми. Спокойствието и невъзмутимостта, с която баварският бизнесклас си присвоява най-лявата лента – те са просто невероятии. Някои от новите коли в гаража на АUТО BILD могат да почервенеят от срам. Но сега вече сме на финалната права. През следващите няколко седмици ще изминем последните 8000 километра. Естествено с уважение към възрастта, но при напълно реални условия.
Какви ще бъдат капризите на пенсионера? Ще издържи ли, или внезапният край ще бъде предизвикан от голяма повреда? Последното му пътуване ще бъде към родното му място. В Мюнхен ще бъде разглобен за нас от механиците на BMW. Дотогава обаче ще подготвим няколко истории с нашия милионер. Питаме се: защо автомобилите толкова рядко се карат толкова много? Струва ли си един автомобил да се поддържа толкова дълго? Къде се крият опасностите? Във всеки случай предишният собственик Йоханес Рутер е много впечатлен от модела. Той си е купил едно от последните Е39 – на „само 269 000 километра“ .