BMW 525 tds (E39) на 1 млн. км: здраво като чук!

Километри колкото песъчинките на плажа: AUTO BILD вече кара BMW Серия 5 от 1997 година, което е обиколило земното кълбо 25 пъти


26
юни
2017

ЗВЪНИ ТЕЛЕФОНЪТ. ТЪРСИ НИ ХЕСЕЛ ТЕРПСТРА (35), собственик на автосервиз Autobedrijf Terpstra в холандския град Сексбирум. Хесел ни е стар приятел и сега иска да ни подари нещо: „Имам тук едно BMW Серия 5, Е39. Ще ви го дам като автомобил за продължителен тест!“ И звучи страшно въодушевен от идеята. Но ние не сме. „Съжаляваме, Хесел, ама какво му е интересното на едно старо Е39?“. Отговорът: „991 000 километра!“. След два дни вече сме на път към Холандия. Как ли изглежда една „петица“ на близо 1 милион километра? И как ли се управлява автомобил, който е обиколил земното кълбо 25 пъти? Искаме да разберем това и взимаме колата в нашия автомобилен парк. Последните километри до милиона ще са наши! Когато пристигаме в сервиза на Хесел, там ни очаква Йоханес Руген (54), предприемач и предишен собственик на предстоящия милионер.

Той напуска, за да стане милионер: „петицата“ никога повече няма да види своя град Сексбирум

Симпатичен, енергичен мъж, чийто разказ ни обяснява външния вид на автомобила. “ ВМW-то ми беше работен автомобил. Пътувам много и надалеч, най-вече по германските магистрали.“ Ами външните следи от стотиците хиляди километри? „Няма значение. Колата трябваше да функционира, нищо повече.“ А това много ни радва. Понякога на пазара се появяват перфектно поддържани автомобили с огромен пробег, които са карани само при слънчево време по междуградските пътища. Но тази „петица“ е експлоатирана тежко. „Гонена“ е с пълна газ по магистралите, влачила е тежки ремаркета с теглича си. Без особени гриж . Подобни автомобили обикновено „увяхват“ доста по-рано.

След 25 обиколки на Земята предният капак изглежда така, сякаш вирху него е трошен чакъл

Какво е трябвало да бъде сменено и ремонтирано, за да се постигне този астрономически пробег? Може ли автомобилът изобщо да бъде сигурен на пътя? Заедно със собственика на автосервиза и предишния собственик разглеждаме сметките от 2000 година насам, когато Руген купува тригодишния употребяван автомобил с пробег 136 000 километра. И сме удивени. Нов двигател? Не. Поне основен ремонт? Не. Единствено при пробег 650 000 километра е сменена цилиндровата глава. Ами скоростната кутия? Чувствителната автоматична трансмисия сигурно е сменяна? Не. Дори и маслото не е подменяно. Е, да, при пробег 800 000 км е претапицирана шофьорската седалка, монтирани са нови фарове, тъй като стъклата на старите са били „ослепели“ като след песъкоструйка. Няколко пъти е сменяно и предното стъкло.

Частично кожен волан: този обръч е бил държан около 12 400 часа от различни ръце

Има и други следи от тежкото всекидневие по магистралите: очуканата от камъчета предна част изглежда ката след взривна граната, на дисплея функционира само километражът – което също е постижение. А който се интересува с колко км/ч се движи в момента, трябва да отмести кожените парцалчета встрани, за да види стрелката на километража. Счупената дръжка на вратата до водача и множеството вдлъбнатини са мълчаливите свидетели на един активен автомобилен живот. Сериозните поражение от корозия се дължат по- скоро на соления въздух по Северното крайбрежие на Холандия, отколкото на пробега. Спазвайки принципа „Който изисква, трябва и да дава“, Руген сменял маслото на всеки 10 000 километра.

Шефът на сервиза Хесел Терпстра (вляво) и предишният собственик Йохане Рутен (вдясно) разговарят със сътрудника на AUTO BILD Малте Бютнер

Често са сменяни и тампоните по окачването и спирачките. Въпреки че почти нищо съществено не се е повреждало, за всичките тези години собственикът е похарчил над 100 000 лева за консумативи и ремонти. Автомобилът е изгорил и около 77 000 литра дизелово гориво, всяка година е навъртал 60 000 километра. Любопитни сме, искаме най-сетне да покараме колата. Но въпреки дългото въртене на стартера моторът не „пали „. „Ниска компресия!“, смее се Хесел и показва малкия бутон под арматурното табло. „С него се удължава работата на подгряващите свещи.“ И наистина. 15 секунди по-късно редовият „шестак“ замърква меко и равномерно, сякаш е нов. Автоматичната трансмисия превключва нежно.

Астрономически пробег! За съжаление единственият дисплей без игорели пиксели е само шестцифрен

Прецизното кормилно управление и тихите шумове при движение ни изненадват приятно. Вечерта, по германската автомагистрала, подаваме внимателно газ, до 160, 180 км/ч, после дълго време се движим с 200 км/ч без никакви проблеми. Спокойствието и невъзмутимостта, с която баварският бизнесклас си присвоява най-лявата лента – те са просто невероятии. Някои от новите коли в гаража на АUТО BILD могат да почервенеят от срам. Но сега вече сме на финалната права. През следващите няколко седмици ще изминем последните 8000 километра. Естествено с уважение към възрастта, но при напълно реални условия.

Дерегистрация в Холандия: без бюрокрация, всичко е готово за 5 минути

Какви ще бъдат капризите на пенсионера? Ще издържи ли, или внезапният край ще бъде предизвикан от голяма повреда? Последното му пътуване ще бъде към родното му място. В Мюнхен ще бъде разглобен за нас от механиците на BMW. Дотогава обаче ще подготвим няколко истории с нашия милионер. Питаме се: защо автомобилите толкова рядко се карат толкова много? Струва ли си един автомобил да се поддържа толкова дълго? Къде се крият опасностите? Във всеки случай предишният собственик Йоханес Рутер е много впечатлен от модела. Той си е купил едно от последните Е39 – на „само 269 000 километра“ .

Още по темата