2016
Какво всъщност представлява поп-арт-ът? Той е популярен, без класова принадлежност, младежки, но преходен, масов, секси, оригинален и с бизнес потенциал.
Така критиците на изкуството формулират модата на масовата култура, която се разпространява във въздуха като вирус. И този вирус се появява точно през 1959 г. и успява да зарази целия свят, създавайки нови реалности: тривиалното изкуство на Анди Уорхол и Рой Лихтенщайн, музиката на Бийтълс и Ролинг Стоунс, мини-полата на Мери Куонт – както и автомобил, който отговаря на изисквания на поп-арта. Той е популярен, без класова принадлежност (карат го дъщерята на кралицата и нейната чистачка), не е скъп. Масова стока, младежки, секси. Дълъг е само три метра, висок 1,35 м и широк 1,4 м, но същевременно просторен като пещера. Само, че не е преходен: Mini е малък автомобил, който успява да се справи блестящо и до днес в джунглата на големия град. Непоклатимата комбинация от жизнерадост и мобилност. Автомобил, роден в десетилетието, в което хората се отърсват от старото и което символизира пробивът на младото поколение.
Господи, колко скромна е тази младеж: 848 кубика, 34 к.с., но все максимално темпо от 115 и ускорение до 100 км/ч за 30 секунди. С тях и с най-малките автомобилни джанти на света (десет цола) младежта започва революция срещу останалия свят. Младежите обаче не отварят плъзгащите се прозорци на Mini, тъй като иначе кучетата направо ще пикаят в купето на „партера на колела”. Какво всъщност биха могли да намокрят? Обикновеният кръгъл уред с индикатор за резервоара и аварийни светлини и намиращите се отдолу превключватели? И бездруго винаги мръсния бутон за стартера на пода на автомобила? Или „бастуна”, който играе ролята на скоростен лост?
Както се вижда, щетите нямаше да са големи. Колкото и да лаят (или пикаят) кучетата, Mini започва своя поход за завладяване на света. Той е правилният автомобил в подходящото време.
Тайната се нарича „да бъдеш малък и същевременно голям”. През 1959 г. германците от Западната част напредват все повече. Икономическо чудо. Бум на всичко. Разбира се, бумът се изразява и в нараснала бройка на регистрираните нови автомобили (годишен прираст: половин милион до 3,5 милиона леки автомобила). Расте обаче и обратната страна на медала: 13 539 загинали в пътно транспортни произшествия – с 12 % процента повече от миналата година. Исканията за ограничения на скоростта извън населените места остават глас в пустиня.
Хубав глас демонстрира и германският изпълнител на рокендрол Петер Краус. По телевизията са излъчени първите новини, улиците опустяват и въпреки солидните критики, народът на Германия има нова страст: телевизията.
Кубинският диктатор Батиста е принуден да избяга, когато Фидел Кастро и Че Гевара завземат Хавана. По това време Елвис е напет войник във Фридберг. А инженерът с гръцки произход Алекс Исигонис завършва образованието си по автомобилостроене. След няколко работни места в Англия, той прави своята крачка към безсмъртието: принуден от Суецката криза, която превръща британците в заложници на петрола, инженерът трябва бързо да произведе икономичен малък автомобил за British Motor Corporation (BMC) с марките Morris, MG, Wolseley, Riley и Austin. Исигонис показва, че владее отлично това изкуство.
Неговото „возило”, което е конструирано отвътре навън, за да се гарантира максимално оползотворяване на пространството, има напречно разположен 4-цилиндров мотор, а под него и скоростна кутия, която се смазва със същото масло като двигателя. Освен това моделът има самоносеща каросерия с къса муцуна, вертикална задница и миниатюрни колела, които са разположени в най-външните краища на автомобила. Това представлява Mini, който първоначално се появява на пазара като Austin Seven или Morris Mini Minor – в зависимост от това, от коя марка на BMC се продава. Това няма никакво значение, защото най-важно е самото Mini. Mini като Maggi. Понятие за целия жанр. Обозначение на царящия дух на времето. Автомобилът би подхождал на Че Гевара и Фидел Кастро. Съвсем лесно е да обясним, какво представлява Mini: революция на четири колела.
Настава обаче объркване по отношение на името на колата. Известният конструктор на състезателни автомобили Джон Купър (John Cooper), чиито болиди печелят надпреварата във Формула 1 през 1959 и 1960 г. с Джак Брабъм зад волана, се заема с Mini и иска да произведе и продаде 1000 „мъника”. Накрая на пазара се появяват 145 000 екземпляра с добавката Cooper в името.
AUSTIN SEVEN 850 MINI MK I
Ред. 4-цил., отпр. напречно • работен обем 848 cм3 • мощност 26 кВт./35 к.с. при 5500/мин. • макс. въртящ момент 60 Нм при 2900/мин. • предно задвижване • независимо окачване отпред + отзад • Д/Ш/В 3050/1390/1350 мм • собствено тегло 615 кг • максимална скорост 116 км/ч • разход 8 л/100 км • цена 1959 г.: 5175 германския марки