ALFA ROMEO ZAGATO TZ 3 CORSA

Каква задница само! Zagato показва как трябва да изглежда съвременната Alfa TZ. Моделът TZ 3 е див и своенравен. Както своите образци от 60-те години


4
апр.
2017

Никой не може като тях. Италианците са майстори на големите опери. Мартин Кап се увери в това, преди две седмици на езерото Комо: „Ще се появи в петър вечер.”

Той: TZ 3 Corsa, който предприемачът и колекционер на Alfa е поръчал на специалиста по каросерии от Милано Zagato. Един уникат, ръчно произведен по образеца на моделите от 60-те години. Световната му премиера е на благородната Concorso d’Eleganza Villa d’Este на езерото Комо.

Началото е в събота, точно навреме. Настроението е страхотно, липсва единствено Zagato. Мартин Кап е нервен, мобилният му телефон звъни: „Ще пристигнем в 11”, успокояват го хората от Милано, „със сигурност.” 11:00 часа е. Нищо. Към 12:30 ч някой извиква: Zagato идва!

Мартин Кап се вълнува като малко дете на Коледа. Все пак неговата TZ 3 е една превъплътена в алуминиева конструкция мечта. Идеята е на Zagato, както и ноу-хауто. Мартин Кап, клиентът, е свидетел на създаването на модела. Истинско приключение.

Разбира се и доста скъпо. Само парите обаче не са достатъчни. Шефът на фирмата Андреа Загато, 50-годишният внук на основателя на Zagato, е щастлив, че създава продукти за избрани клиенти. „Мартин Кап е перфектният купувач за TZ 3 Corsa. Той колекционира състезателни автомобили, притежава TZ и TZ 2.” Малцина могат да се мерят с него.

TZ означава Tubolare Zagato, в свободен превод „тръбна конструкция на рамата на Zagato”. Тоест състезателен автомобил с лека конструкция, с което Carrozzeria-та от Милано изпревари останалите още през 60-те години: TZ и TZ 2 са считани за икони. Alfa Romeo произвежда 112 екземпляра, а малкото запазени автомобили струват шестцифрени суми. Предлагат се обаче изключително рядко.

„С TZ 3 искаме да отпразнуваме постиженията на състезателната история на Alfa”, казва Андреа Загато. През 2010 г. Alfa празнува своя 100-годишен юбилей, а Carrozzeria Zagato е само с 9 години по-млада. „Zagato е свързана отдавна с Alfa Romeo”, казва той. Причините са и локални: и двете фирми са от Милано. Повечето производители на каросерии са от Торино.

Corsa означава състезание: TZ 3 не се шегува

Вече е следобед, когато Мартин Кап се качва за първи път в своята TZ 3. Името Corsa (състезание) е програма. Не и за шоу като това: TZ 3 ръмжи ядосано като хулиган. Първа предавка е включена и гумите Pirelli разпръскват финия чакъл на двора.

На TZ 3 й е трудно да се държи фино. Секвенциалната 6-степенна механична трансмисия не прави никакви компромиси, а двигателят на Maserati, използван също и от Alfa 8C Competizione e загубил всякакви маниери. Трансплантацията е била трудна, тъй като за база на TZ 3 служи един тесен карбонов монокок, хомологиран за GT2 класа. Върху него е разположена тръбната конструкция на рамата на Zagato. Над нея се простира фина, ръчно изработена алуминиева конструкция и малко карбон.

Нещата са сериозни. „За 3 секунди ще вдигнете скорост 100 км/ч, а максимумът е над 300 км/ч”, обещава Паоло ди Таранто, пресаташе на Zagato. Освен това моделът е шумен: „Истински Zagato.”

Нищо чудно. 4,2-литровият V8 агрегат е с мощност 420 к.с., които задвижват 850 кг. Zagato са направили дългия 4,35 м състезателен автомобил много лек: „Управляемостта ще бъде фантастична”, обещава Андреа Загато. Засега обаче никой не е тествал подобаващо TZ 3. Докато внимателно наблюдава новата си играчка Мартин Кап мечтае да кара автомобила по пуст път през Тюрингер Валд: „Най-добре в неделя по обед”, казва той, „тогава всички са на масата.”

И ще пропуснат един от най-вълнуващите проекти на Alfa за всички времена. Дори и в състояние на покой TZ 3 изглежда изключително бърза: първо дългата и ниско разположена предница, след това и вертикалната задница.

Нея вече я е имало: шеф-дизайнерът на Zagato Норихико Харада последователно е превъплътил линиите на TZ и TZ 2. Навремето, преди 50 години, за дизайна на Zagato е отговарял младият Ерколе Спада. И заедно с бащата на Андреа Елио радикално е отрязал преливащите линии. Вертикалната задница coda tronca  се е считала за последен писък на модата по онова време.

Ерколе Спада – легенда в дизайна – също присъства на езерото Комо. Стой на дистанция, вече нищо не го свързва със Zаgato. „Преди 50 години това бе правилният дизайн”, казва 73-годишният мъж, ”днес може да бъде превъплътен по друг начин.” Авангардно? Няма проблем, контрира Андреа Загато: ще се появи TZ 3 Stradale . Ще бъде много модерен. И въпреки това ще остане верен на дизайна на Alfa. Цивилният събрат на TZ 3 ще бъде готов след 3 месеца.

Моделът ще бъде много вълнуващ. Както TZ 3 Corsa, който преди своята премиера дни и нощи е занимавал екип от 30 души. И е бил чакан с такова нетърпение от Мартин Кап. И който почти е разплака шефа на техническия отдел на Zagato Джордано Касарини, който спечели приза „Concept Cars & Prototyps“.

Една невероятна опера. И най-важното: с щастлив край.

 

Alfa Romeo Zagato TZ 3 Corsa

V8-цилиндров двигател, средно разположен; работен обем на двигателя 4200 см3; мощност 309 кВт (420 к. с.); задно задвижване; 6-степенна секвенциална предавателна кутия; гуми отпред 245/645 R 18 Slick 640, отзад 285/645 R 18 Slick 650; алуминиева каросерия; карбоново шаси, тръбна рама; д/ш/в 4345/1200/1944; междуосие 2500 мм; следа отпред 1622, отзад 1612 мм; собствено тегло 850 кг; максимална скорост над 300 км/ч; 0-100 км/ч за 3,5 секунди

Още по темата

Card image cap
Модата на SUV-овете: стремеж към безсмисленото

5
сеп.
2017

Бихме направили онова, което можем, ако ни позволят това, което искаме. SUV-ът е декларация за намеренията на колела

Card image cap
Mercedes W124: последният истински Benz

21
мар.
2017

W124: при споменаването на това означение любителите на йънгтаймери загубват ума и дума. За много почитатели на марката „бащата“ на Е-клас е последният достоен Mercedes

Card image cap
Реактивният училищен автобус

8
дек.
2017

С него никога няма да закъснеете за първия учебен час: този училищен автобус е оборудван с реактивен двигател – AUTO BILD се повози

Card image cap

В последния брой:

Архив >