Къде са електрическите автобуси?

На автобусите се падат огромен дял от емисиите на азотни оксиди. Въпреки това дори в развити държави като Германия почти не се срещат електробуси – а в Китай те са много на брой


27
мар.
2018

С голяма гордост през 2017 Берлин се похвали с „голямата поръчка на електробуси“. Германската столица била пред „историческа промяна“, сподели управителят на надзорния съвет към берлинските транспортни компании (Berliner Verkehrsbetriebe – BVC) Рамона Поп. Ставаше въпрос за продажбата на 45 електробуса, които поетапно трябва да влязат във флотилията от превозни средства за големия град. Горе-долу по същото време управата в китайския Шънджън оповести, че 100% от автобусите в града минават на ток – става въпрос за 16 359 машини!

Докато в забързано темпо азиатската страна прави обществения си транспорт екологичен, Германия изостава при „електрификацията“. Засега е ясно единствено, че германските водачи на леки автомобили са застрашени от забрани за шофиране.

От 2015 в Берлин се движат четири чешки eлектробуса Solaris. А общо в германската столица има около 1400 автобуса…

В момента за автобусните компании електробусите били „прекалено скъпи“, казва Михаел Еблинг, прездент на Дружеството на комуналните фирми в Германия. Електробус струва 2-3 пъти повече от дизелов. В комбинацията с изграждането на необходимата инфраструктура по груби изчисления въвеждането на изцяло електрически автобусен транспорт за Берлин щяло да струва около 1 млрд. евро, казва Ебнер.

През януари електробус Yutong с автономен пробег 250 км тръгна експериментално по линия 84 в София

За набавянето на електробуси превозвачите ще получат държавна помощ – но отделеното от федералното правителство общо е достатъчно за покупката на една няколкостотин превозни средства. Еблинг вижда проблем и в липсата на електробуси германско производство – напр. Mercedes или MAN. Тези гиганти ще бъдат готови с водородните си „транспортьори“ най-рано в края на следващата година. Според Еблинг, ако местните производители не се забързат, има реална опасност по улиците на германските градове да тръгнат електробуси от Китай – каквито ще бъдат доставени на Столична община от Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd. Става въпрос за общо 20 машини, които по всяка вероятност ще тръгнат по улиците на София към края на годината.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >