Zastava: автомобилният символ на Югославия

1104
2024

Най-големият производител на автомобили не само в Сърбия, но и в цяла бивша Югославия е Zastava, чиято фабрика е основана през 1853 г. и първоначално се нарича Военно-технически завод. Един от главните приоритети на предприятието още от самото му основаване е производството на оръжие. През 30-те години е взето решение там да бъде организиран и монтажът на военни камиони за нуждите на армията, в резултат на което между 1939 и 1941 г. в Крагуевац е сглобена малка серия военни камиони Chevrolet.

Следващият опит в тази насока е направен през 1953 г. Тогава в преименувания на Crvena Zastava (Червено знаме) военен завод е сглобена пилотна партида армейски автомобили Jeep по силата на лицензен договор, сключен с Willys-Overland. По същото време се обсъждат още няколко чуждестранни оферти за монтаж на леки автомобили в Крагуевац и по този повод край града са организирани тестове на Austin, Land Rover, Delahaye, Renault, Alfa Romeo, Fiat и Willys. Най-приемливо и икономически изгодно се оказва предложението от страна на Fiat.

Договорът с италианския концерн е подписан в началото на 1954 г., а през август същата година във фабриката са монтирани първите екземпляри от пътническите модели Fiat 1400, 1300, 1900 и всъдехода Campagnola, който се произвежда само за нуждите на армията. За разлика от него обаче, луксозните и недостъпни леки автомобили се продават трудно. Тогава директорът на завода Първослав Ракович решава да издейства втори договор с Fiat, но не само за монтаж, а за усвояване пълния производствен цикъл на новия компактен и евтин бестселър 600, който дебютира в Италия през 1955 г.

Още преди края на същата година в Крагуевац са сглобени 25 броя от изключително успешната Zastava 600, която за цялата си 30-годишна кариера е тиражирана в 923 487 броя (първият екземпляр е завършен на 18 октомври 1955 г., а последният напуска фабриката на 18 ноември 1985 г.). С усвояване на нейното серийно производство настъпва и масовата моторизация на страната. Шест години след като се специализира в производството на автомобили, Zastava предлага новия по-луксозен модел 1300/1500, който дебютира едновременно в Италия и Югославия през 1961 г. Той не успява да повтори пазарния успех на 600, но се налага като един от най-популярните полицейски и таксиметрови автомобили в страната.

В началото на 70-те години Zastava подписва нов договор с Fiat, по силата на който е разработен новият модел 101 (1116-кубиков, 4-цилиндров двигател с 55 к.с. и предно предаване), базиран на Fiat 128. Оригиналното в неговата конструкция е изцяло променената задна част с пета врата. До този момент Fiat не разполага с подобен модел и затова в продължение на дълги години тази Zastava се продава в Италия чрез дилърската мрежа на концерна под името Innocenti.

Според специалистите, Zastava 101 е по-некачествена от своите предшественици. Това до голяма степен се дължи на факта, че в случая няма лицензен договор, а някакъв друг вид споразумение, в резултат на което нивото на качествен контрол при производството буквално липсва. Югославяните от онези години казват, че ако предпочетете този модел „Трябва да имате на разположение поне три години, за да дооправите всичко което е пропуснато във фабриката и още толкова време, за да намерите друг купувач”. Въпреки лошото качество автомобилът се продава добре в Югославия, тъй като търсенето на нови коли е огромно, а Zastava 101 е един от най-достъпните и лесни за поддържане модели на местния пазар.

В средата на 70-те години в Крагуевац започва разработката на изцяло нов модел, чието първоначално название е Zastava 102, но скоро след своята официална премиера през 1981 г., той е наречен Yugo 45. Неговият дизайн е проектиран от стилисти на фирмата с помощта на италиански специалисти, а механиката до голяма степен е идентична с тази на Fiat 127. През 1988 г. Zastava представя стилния хечбек Yugo Florida, чийто екстериор е проектиран от Italdesign. В края на 2024 г. се очаква в Крагуевац да започне производството на някои от актуалните електромобили в гамата на Stellantis.

Още по темата


Notice: Undefined index: usedTag in /home/autoupsw/public_html/wp-content/themes/autobild/sidebar.php on line 3
Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/autoupsw/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427