2025
BMW Z18 е един от малко известните идейни проекти на бившия мозъчен тръст на BMW, BMW Technik GmbH, разработен през 1995 година. Той представлява екстравагантна комбинация между стандартно BMW Z3 и автомобил с висока проходимост, а крайният резултат от целия експеримент с гордост е определен от BMW като първия „офроуд роудстър в света“.

BMW Technik GmbH, основана от BMW през 1985 г., е независима компания, чиято основна дейност е свързана с проектирането на различни превозни средства, които се отличават с радикални дизайнерски елементи от интериора и екстериора. Сред първите й проекти е и BMW E1, един от ранните примери за хибридна електрическа кола. Първият директор на компанията е Улрих Бец (бъдещият главен изпълнителен директор на Aston Martin), под чието ръководство е създаден и Z18. Скоро след неговото напускане подразделението Technik е реинтегрирано обратно в BMW като вътрешнофирмен отдел за разработка и развитие.

Въпреки че е разработена още през 1990 г., концепцията не е показана до 1995 г., но притежава някои сходни стилистики (като характерната бъбрековидна радиаторна решетка) с част от останалите модели на BMW от 90-те години. Основната идея на Z18 е да се комбинират елементи от ендуро мотоциклет и офроуд автомобил с имиджа на спортните роудстъри, които отбелязват скок в популярността си през 90-те години. Z18 запазва каросерията на Z3, но има значително по-висок клиренс, за да може ефективно да изпълнява своите офроуд функции. Пластмасовата надстройка, базирана на стоманена рама, наподобява структурата на лодка и редуцира теглото на прототипа до 1560 кг. Според BMW, благодарение на увеличения клиренс, BMW Z18 е в състояние да преодолява с лекота плитки водни препятствия.

Прототипът няма покрив, а при евентуално навлизане на вода в купето, частите на арматурното табло и пода са хидроизолирани. Z18 също така разполага и със сгъваеми задни седалки, които могат да се изправят, и така колата става четириместна (по-точно: 2+2), но отделно от това може да се преобразува и в пикап. Използваният 4,4-литров двигател с мощност 350 к.с. е същият, който не след дълго е внедрен при първото поколение на X5. Механичната 5-степенна трансмисия също е възприета от серийния X5.
