2021
В най-добрите години от своята история, Югославия се откроява на фона на балканските и източноевропейските страни с една алтернативна и много перспективна посока на развитие, известна и като “Третия път”, както е обичал да казва Тито. Федерацията от няколко специфични, макар и донякъде сходни култури съществува повече от 70 години и за този период в много отношения се обосoбява като лидер на Балканите, включително и в автомобилостроенето. Златната епоха в тази сфера започва в средата на 50-те години и еволюира до респектиращо като тираж производство, както и много сериозно разнообразие от модели и модификации на леки автомобили.
В средата на 70-те години в Крагуевац започва разработката на изцяло нов модел, базиран на механика от Fiat – първия напълно оригинален като дизайн сериен югославски автомобил, който няма аналог в чужбина. Неговото първоначално название е Zastava 102, но малко преди официалната си премиера в края на 1980 г. получава своята официална търговска марка Yugo 45.
От лятото на 1985 г. той започва да се продава в САЩ, където не след дълго става популярен като най-евтиния и непретенциозен автомобил. При своята базова цена от $ 3990 той е с над 1000 долара по-евтин от следващия поред автомобил в ценовата листа на отвъдокеанския пазар. Неговото стандартно оборудване включва чистачка и електрическо отпление на задното стъкло, светещ индикатор за бензина, запалка и резервна гума. Предлагат се и няколко опции, като климатик, стерео-уредба, прозрачен люк, декоративни тасове и допълнителен багажник на покрива. Скоро след като Yugo “пробива” в Америка, благодарение на своята почти символична цена, към дилърските офиси в САЩ буквално заваляват поръчки от ентусиазирани клиенти, които изобщо не са го карали, а някои от тях дори не са го и виждали. Оказва се, че поръчките са пет пъти повече от 1500-те първоначално доставени броя.
През първата година продажбите вървят добре, но не след дълго много от собствениците на Yugo започват да се оплакват от лоши спирачки, преждевременно износване на двигателя, “опасна за здравето” електроинсталация и немарливо обслужване в дилърската мрежа.
В началото на 1989 г.Yugo America банкрутира и марката е отписана от търговския регистър на САЩ. През 1990 г. обаче е направен втори опит за превземане на атрактивния отвъдокеански пазар. Предложен е моделът Yugo GV Plus с инжекционно впръскване на гориво, последван от новия Yugo Cabrio. Откритата версия е два пъти по-скъпа от хечбека и се предлага с електрически устройство за прибиране на покрива и страничните стъкла, както и с преден спойлер, в който са вградени фарове за мъгла. Моделите се продават до 1991 г., като последните партиди са снабдени с по-голям резервоар, подобрени седалки, по-модерен волан и автоматична трансмисия. Американската авантюра на Yugo и до днес остава без аналог в рамките на соцлагера, Балканите и Източна Европа като цяло.
