AUTO BILD България / Yaris-ът с двигател на Lotus

Yaris-ът с двигател на Lotus

За да атакува Нюрбургринг, Toyota поставя на Yaris двигателя на Lotus Elise с 217 к.с. Дали с този агрегат „японката“ ще се превърне в най-бързия „мъник“ на света? Ние тествахме „бегачката“!


17
юли
2017

Японците престават да бъдат скромни: Toyota пуска GRMN, най-мощния сериен Yaris, предназначен за обществените пътища. GR идва от Gazoo Racing, което за Toyota е това, което M GmbH е за BMW или AMG – за Mercedes. С други думи – увеличение на мощността и моторспорт. MN идва от Meister of Nürburgring („майстор на Нюрбургринг“). Сериозно! От Toyota не се шегуват – с Yaris GRMN те пускат най-мощния си малък автомобил. Причина за този „висок полет“ е завръщането в Световния рали шампионат, в който японците отсъстваха в продължение на 17 години. Ето защо феновете заслужават нещо специално. Освеженият Yaris получава радиаторна решетка и ауспухови тръби като рали „бегачката“. Добавени са също дифузьор, заден спойлер и някои лепенки, които определено не правят машината по-бърза. За сметка на това под предния капак ни чака приятна изненада.

Много шумен!

Тази изненада е 1,8-литровият 4-цилиндров мотор от Lotus Elise. В Elise той генерира 220 к.с., а в предсерийния Yaris с компресор – 217 к.с. и 250 Нм. Сякаш от ада идва звукът – благодарение на един катализатор (при стандартния Yaris са два). Саундът е значително по-натуралистичен, отколкото изкуствено постигнатия на MINI JCW, но и с няколко децибела над това, което биха позволили нормите за серийни модели. От Toyota при всички положения ще направят промени – но не прекалено големи. Двигателят лесно „поема“ при подаване на газ и в диапазона от 3500 до 7500 об/мин константно отдава своите 250 Нм. Така „отслабналният“ до 1135 кг се превръща в истински шосеен снаряд, който ще се представи напълно достойно на Нордшлайфе.

Много мощност, която адекватно стига до асфалта

Торсен диференциал отпред гарантира, че цялата мощност ще бъде пренесена върху пътя посредством 17-цоловите гуми Bridgestone и джантите BBS. В комбинация с окачването Sachs с по-къс ход и усилващите елементи отдолу „стойката“ на Yaris на пътя е невероятна – като той прави впечатление на стегнат, но не и на прекалено твърд. Почти без разлюляване на каросерията и недозавиване „мъникът“ следва завоя прецизно със своето прецизно кормилно управление, от който специалният диференциал уверено го „извлича“. Спирачната система с 4-бутални апарати „захапва“ здраво. Задницата е послушна и не се поддава на провокации при игра с динамичния център на тежестта. ЕSP започна да се намесва едва когато при нашия тест на Нюрбургринг започна да вали. От Toyota обявяват максимална скорост 230 км/ч и 6,5 сек време за „спринта“ от 0 до 100 км/ч. Т.е. „мъникът“ е взел изпита за спортист“? Да, но има и някои пунктове за критика.

Въпреки че спортните седалки Boshoku предлагат идеална странична опора, позицията на седене е прекалено висока. А това е проблем, който конкуренцията в В-сегмента познава добре. Виновни са елементите за защита при удар. Освен това не ни допадат бутоните на волана, които идват от преработения GT86. Скоростният лост за прецизно превключващата 6-степенна трансмисия е разположен малко ниско. На Yaris GRMN би му отивал по-голям скоростомер от актуалния, който не радва окото. Добре, все пак Toyota не иска да прави състезателен автомобил, а Yaris с „щипка“ WRC, който човек ще може да шофира удобно и до супермаркета. Ето защо GRMN няма право да бъде прекалено радикален и да се откаже от удобства като климатик и задна седалка. В Германия спортният „мъник“ се продава за 29 900 евро – но от него ще бъдат произведени само 400 бройки. Доставките им ще започнат през януари 2018 г.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >