2023
Преди години не гледахме сериозно на китайските автомобили – и откровено им се присмивахме. Днес обаче се отнасяме към тях с огромен респект – а модели като XPeng G9 демонстрират колко напред са стигнали производителите в Поднебесната империя – при това невероятно бързо.
Край с майтапите – време е да се отнасяме сериозно към автомобилите made in China. Те се превръщат в сериозна конкуренция за наложените марки. Най-добрият пример е китайският стартъп XPeng. Той е основан едва през 2014 г., а в лицето на G9 вече има модел, който направо ни скрива шапката!

Зад малко странната комбинация от букви и цифри, заложена в името, се крие изцяло електрически SUV, за който производителят твърди, че в момента е „най-бързо зареждащият се SUV в света“. Но да караме подред: големият „китаец“ е дълъг 4,90 метра, т.е. вписва се в калибъра на Mercedes GLE или BMW X5, които са само с няколко сантиметра по-високи от него. И тъй като е на ток, предлага значително повече интериорно пространство от тях.
По-бързо не може и да бъде
На всяка от осите работи по един синхронен електромотор с постоянно възбуждане, a двата в тандем генерират общо 551 к.с. и максимален въртящ момент 717 Нм. Те биват захранвани от никел-кобалт-манганова батерия с капацитет 98 кВтч – тя не само позволява пробег до 570 километра (по WLTP), но и може да бъде зареждана с до 300 кВт.
Всъщност скоростта на зареждане на бързозарядна станция близо до Ротердам скочи дори до 318 кВт. Когато зарядът достигна 60 процента, батерията все още се „пълнеше“ със 170 кВт. Така погледнато, явно китайците не се шегуват, като казват, че батерията се пълни от 10 до 80 процента за 20 минути. Разбира се, ще проверим това в по-обширен тест на AUTO BILD.

Но първите ни впечатления от G9 бяха доста положителни. Да започнем с приятния екстериорен дизайн, който не изглежда твърде „китайски“, и продължава в интериора. Материалите, използвани там, са с високо качество, никъде няма да имате досег с евтина пластмаса.
Някои неща ни изглеждат познати
Разбира се, намира доста познати елементи. Например лостът за трансмисията на кормилната колона и лостът за мигачите, който управлява също и пръскалките/чистачките, са от Mercedes. Графиката на 15-инчовия тъчскрийн, който е контролният блок за почти всичко: страничните огледала, волана, климатика, мултимедията, навигацията, управлявана чрез Google Maps или асистиращите системи, е почти същата като при Tesla. Хората в XPeng явно са черпили вдъхновение от Tesla и по отношение на бутоните на волана.

Но при G9 големият екран за пътника е доста по-различен. На него пасажерът може да гледа филми, да сърфира в интернет и т.н. Но когато шофьорът погледне монитора сега, вижда просто черно петно – защото автомобилът е предсериен и някои настройки не се завършени. Но когато финалният вариант на модела за германския пазар бъде пуснат през 2024/2025, дефектите, забелязани при първия ни тест, ще бъдат отстранени – иначе няма как клиентите да подготвят еквивалента на 116 000 лева за азиатския SUV.
За 3,9 секунди от 0 до 100 км/ч
Дотогава вероятно кормилното управление ще стане по-директно, а въздушното окачване ще реагира по-пъргаво при неравности – явно тромавите му реакции сега се дължат и на големите 21-цолови джанти. Също така бихме се радвали и на по-отчетлива обратна връзка при спиране в режим на рекуперация. Това, което китайските инженери няма нужда да подобряват, е ускорението – от 0 до 100 км/ч то отнема 3,9 секунди, а максималната скорост е 200 км/ч.

То е достойно повече за хиперавтомобил, а не за висок модел. Остава да видим как тежащият 2,3 тона автомобил със задвижване на четирите колела и голяма батерия ще се държи по пътища с много завои. В натоварения трафик между Амстердам и Ротердам G9 се движи доста пъргаво и сякаш прикрива оптимално високото си тегло.
